Kategorie
Ciekawostki i wskazówki

Czym są algorytmy Google i jak działają?

Jak pisze Hannah Fry, matematyczka i popularyzatorka nauki, algorytmy, w tym algorytmy Google, są wszędzie, stanowią bazę naszego świata i są tak samo obecne, jak budynki czy mosty. Przyjrzyjmy się wobec tego roli algorytmów tworzonych przez firmę Google.  

Czym są algorytmy Google?

Zgodnie z oficjalną deklaracją firmy Google jej misją jest sprawienie, by światowe zasoby informacji stały się powszechnie dostępne i użyteczne. W tym celu stworzono wyszukiwarkę internetową Google. Algorytmy Google to programy informatyczne lub systemy wyszukiwania, których praca polega na porządkowaniu treści w internecie, w efekcie czego znajdowanie potrzebnych informacji staje się coraz łatwiejsze. Z działaniami algorytmów wyszukiwarki Google wiąże się pozycjonowanie stron, stan indeksacji strony internetowej, optymalizacja tekstów pod słowa kluczowe czy używanie czynników rankingujących.

W cały system wyszukiwania włączonych jest wiele (pomniejszych) algorytmów, które pracują na efekt właściwego wyszukiwania wpisywanych do przeglądarki fraz i haseł. To algorytmy Google decydują o byciu bądź niebyciu strony czy witryny w internecie. Na podstawie określonych kryteriów algorytmy Google ustalają ranking stron internetowych w tejże wyszukiwarce.

Jak działają algorytmy Google?

Algorytmy Google podlegają ciągłemu rozwojowi, ich liczba zwiększa się, gdyż przybywa nowych treści wymagających porządkowania. Zjawisko to wymusza aktualizowanie algorytmów, które przeprowadza się coraz częściej. System wyszukiwarki Google korzysta z wielu algorytmów, a ciekawostką jest to, że w dużej części nadano im nazwy zwierząt lub inne nazwy nasuwające proste skojarzenia. Za zbudowaniem każdego z algorytmów Google stał konkretny cel do osiągnięcia, gdyż często algorytmy stanowiły odpowiedź na niepokojące zjawiska występujące w internecie, np.:

  • Panda (Google Panda) – promowanie stron o wartościowych treściach, a tym samym degradacja stron z treściami niskiej jakości, stosującymi tzw. „upychanie” słów kluczowych.
  • Page Layout/Above the Fold – propagowanie merytorycznie wartościowych stron również pod kątem wskaźnika małej liczby reklam i słabsze pozycjonowanie witryn z dużą liczbą reklam i innymi nieużytecznymi elementami.
  • Pirat – walka z łamaniem praw autorskich, tym samym wysoko oceniane treści autorskie i o wysokim wskaźniku oryginalności.
  • Opos – promuje czynnik lokalizacji użytkownika lub firmy, w konsekwencji wysoka kwalifikacja firm i usług lokalnych.
  • Koliber – promocja stron zawierających teksty ściśle odpowiadające określonej tematyce, zachęta do stosowania języka naturalnego trafiającego dla ludzi.

Kilka słów o aktualizacjach algorytmów Google

Algorytmy Google podlegają uaktualnieniom, których z każdym rokiem jest coraz więcej i które odbywają się w różnych cyklach. Firma Google nigdy nie podała do wiadomości pełnej listy kryteriów wyszukiwania, według których pracują algorytmy, nie znamy też istotności poszczególnych kryteriów. Jednak coraz częściej wiadomo, że aktualizacje następują na bieżąco.

Pomimo tego, że nie mamy pełnej wiedzy o zakresach wprowadzanych do pracy algorytmów zmian, należy śledzić ich aktualizacje. Zaktualizowanie algorytmu Google oznacza zmianę jego działania, co może przejawiać się pogorszeniem wyników wyszukiwana strony, jej słabszym indeksowaniem itp.

Algorytmy Google a inne algorytmy

Należy dodać, że budowanie strony internetowej bez zastosowania czynników rankingowych Google czy bez uwzględnienia w treściach słów kluczowych, skazuje całe przedsięwzięcie na niepowodzenie. Przygotowanie strony internetowej pod kątem wyszukiwarki internetowej Google jest efektywną strategią dla każdej działalności.

Myśląc o działaniu algorytmów trzeba pamiętać, że algorytmy firmy Google są jednymi z wielu istniejących algorytmów i mających aktywny wpływ na nasze życie. Nie należy też zapominać o tym, że oprócz dobroczynnego działania algorytmów doświadczamy również zagrożeń z nimi związanych.

Autor tekstu: Joanna Zastawna

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *