Codziennie w sieci pojawia się nowa dawka contentu na każdy możliwy temat. Publikować treści może dziś właściwie każdy. W związku z tak dużą liczbą nowych tekstów, ilość przestała być wyznacznikiem sukcesu. Przysłowiowe „lanie wody” z użyciem fraz kluczowych nie spełni oczekiwań czytelników – zwłaszcza, gdy mowa o prowadzeniu bloga firmowego. Rozwiązaniem są artykuły specjalistyczne.
Co wyróżnia treści o charakterze specjalistycznym?
Jest wiele rodzajów tekstu, które nadają się do umieszczenia w sieci. Artykuł specjalistyczny to średniej długości tekst, w którym omawia się temat w sposób bardziej szczegółowy. Charakteryzuje się nagromadzeniem fachowego słownictwa oraz dosyć dużą ilością przekazywanych czytelnikowi informacji. Zaleta artykułów specjalistycznych jest obszerne przedstawienie problemu w oparciu o źródła oraz naukową wiedzę, a także przytoczenie przykładów.
5 porad, dzięki którym stworzysz dobre artykuły specjalistyczne
Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady, które pomogą w napisaniu dobrej jakości tekstu o charakterze specjalistycznym. Umieszczanie tego typu artykułów np. na firmowym blogu jest jednym z podstawowych elementów trwałego i efektywnego kreowania marki i tworzenia jej wizerunku w sieci. Co więc należy zrobić, aby tekst stał się bardziej merytoryczny i jednocześnie bardziej atrakcyjny dla czytelnika?
Poszerz swoją wiedzę
Aby przedstawić omawiany temat w sposób kompleksowy, przydatny oraz ciekawy, musisz poświęcić trochę czasu na research. Przed napisaniem jakiegokolwiek tekstu warto zaktualizować wiedzę na wskazany temat oraz zebrać wystarczająco dużą ilość informacji, aby zaprezentować zagadnienie w sposób całościowy.
Artykuł specjalistyczny to średniej długości tekst, w którym omawia się temat w sposób bardziej szczegółowy.
Zobacz, co na dany temat mówi nauka, jakie są najnowsze wyniki badań lub najbardziej aktualne rozwiązania. Im więcej informacji opanujesz, tym napisanie artykułu specjalistycznego będzie łatwiejsze. Będziesz też w stanie zaskoczyć czytelników ciekawostkami lub mało znanymi faktami.
Uporządkuj zebrane informacje i wybierz najważniejsze
Kiedy masz już wystarczającą ilość danych, należy je poddać selekcji oraz zastanowić się, które aspekty tematu są na tyle ważne, że trzeba znaleźć dla nich miejsce w tekście. Nie wszystko, czego się dowiedziałeś musi zostać umieszczone
w artykule. Ważne, aby tekst specjalistyczny przedstawiał zagadnienie w sposób całościowy oraz logiczny. Można powiedzieć, że to takie streszczenie całej zebranej wiedzy, ale podane w sposób przystępny i merytoryczny. Upewnij się, że odnalezione informacje pochodzą z rzetelnych źródeł.
Przygotuj plan tekstu
Dobrze przemyślana struktura tekstu bardzo ułatwia zabranie się do pisania. Jeśli masz już przygotowaną wstępnie treść lub posiadasz obszerny plik z informacjami na dany temat, to ramowy plan artykułu pomoże dobrze przedstawić założenia wynikające z tematu. Plan jest bardzo pomocnym narzędziem – stanowi punkt odniesienia dla autora tekstu, pozwala ująć informacje w sposób spójny. Dzięki niemu tekst będzie logiczny i ciekawy.
Artykuły specjalistyczne – powołuj się na źródła, pracuj z wynikami badań
W artykułach specjalistycznych trzeba wyraźnie zaznaczyć, że powołujemy się na przeprowadzone badania lub faktyczny stan wiedzy w danej dziedzinie. W tych tekstach nie chodzi o nasze stanowisko, a o sformułowanie treści wysokiej jakości, z której użytkownicy będą mogli czerpać liczne korzyści. Ludzie cenią sobie autentyczność. Wyraźnie zaznaczaj cytaty, nie bój się podawać źródeł informacji. Sprawdź statystyki. Taka treść wpłynie bardzo pozytywnie na wizerunek marki.
Własny komentarz lub wnioski
Po przyswojeniu dużej dawki wiedzy, stajesz się w pewnym stopniu specjalistą. Choć nie upoważnia to do snucia własnych, niepopartych badaniami teorii, to ujęcie tematu z poziomu postawionej przez autora tezy lub krótki komentarz otwierający dyskusję pod omawianym tematem jest jak najbardziej mile widzianym zabiegiem.
Artykuł specjalistyczny, pomimo swojej specyfiki, nie powinien być jedynie tekstem czysto informacyjnym. Jako autor – narrator tekstu, dobrze jest zwrócić uwagę czytelnika na najtrudniejsze lub te najbardziej istotne kwestie zagadnienia.
Artykuły specjalistyczne – podsumowanie
Content dobrej jakości jest kluczowym elementem budowania wizerunku marki w sieci. Napisanie specjalistycznego artykułu wymaga poświęcenia nieco większej ilości czasu na zebranie informacji, jednak przekłada się to bardzo pozytywnie na odbiór internautów. Wartościowy tekst musi być przede wszystkim merytorycznie poprawny. Spójna struktura i odpowiednia budowa artykułu zachęcą do jego przeczytania i być może poprawią pozycjonowanie strony przez algorytmy wyszukiwarki.
Zachowaj równowagę – treść musi zostać podana w zachęcający sposób. Te 5 prostych porad to gotowa recepta na stworzenie wysokiej jakości artykułu specjalistycznego. Stosowanie tych kilku zasad znacznie ułatwi napisanie takiego tekstu.