Zawód copywritera zyskuje coraz większą popularność. Przedsiębiorcy dostrzegają, że wartościowa „treść sprzedaje” i decydują się zainwestować w profesjonalne usługi tworzenia tekstów na blog lub witrynę firmową. Coraz więcej też pojawia się ofert pracy dla copywritera. Jakie cechy powinna zatem posiadać osoba, która chciałaby wykonywać ten zawód? Poznaj najistotniejsze cechy copywritera!
Najważniejsze cechy copywritera
Poniżej znajdują się istotne cechy, które wyróżniają dobrego copywritera.
Copywriter musi lubić i umieć pisać… i czytać
Oczywiście, pisanie powinno sprawiać copywriterowi przyjemność. Jest to istotne dlatego, że robienie czegoś z przymusu, bez zainteresowania, zabija kreatywność. A bez niej nie ma wartościowych, przykuwających uwagę tekstów. Bezspornie, copywriter musi również umieć pisać – znać doskonale język, którym się posługuje w pracy i stale doskonalić swój warsztat. Najlepiej zrobi to, czytając teksty innych autorów, koniecznie z różnych dziedzin.
Cechy copywritera – dociekliwy i ciekawy świata
Zdarza się, że copywriter otrzymuje zlecenie stworzenia treści z dziedziny, w której nie jest ekspertem. Żeby zrobić to profesjonalnie, powinien poznać ją jak najlepiej. W tym celu przyda mu się otwartość na wiedzę, dociekliwość w weryfikowaniu źródeł i ciekawość przy zgłębianiu nowych zagadnień.
Samodyscyplina i dobra organizacja pracy
Pewnie, że najlepiej by było, żeby teksty niemalże „same się pisały”, a głowa autora zawsze była pełna nietuzinkowych pomysłów. Jednakże trzeba się zgodzić z tym, że nie zawsze tak jest. Czasem zapału brakuje. Wtedy pomocna będzie samodyscyplina, dzięki której, mimo trudności, pisarz będzie w stanie zmobilizować się do pracy.
Copywriter musi umieć dobrze rozplanować swoje zadania, nie odkładając wszystkiego na ostatnią chwilę i uwzględniając sytuacje losowe. Niewłaściwa organizacja pracy skutkuje frustracją, przytłoczeniem zadaniami oraz niedotrzymywaniem terminów.
Sumienność i terminowość
Copywriter powinien – z szacunku do klienta, a także do własnej pracy – sumiennie wywiązywać się ze zleceń, które przyjmuje. Bezwzględnie musi również przestrzegać terminów oddawania tekstów. W ten sposób, z jednej strony, zyska wiarygodność jako profesjonalista, a z drugiej – nie będzie utrudniać pracy zleceniobiorcy, dla którego opóźnienia mogą wiązać się z wymiernymi stratami dla biznesu.
Cierpliwość i konsekwencja
Powyższe cechy przydadzą się do przetrzymania trudnych początków i okresów, kiedy autor będzie miał mniej zleceń. Pozwolą również gorliwie tworzyć profesjonalne portfolio i konsekwentnie budować swoją pozycję na rynku pracy.
Copywriter jest empatyczny i komunikatywny
Żeby wiedzieć, czego dokładnie oczekuje klient, copywriter musi umieć uważnie słuchać i zadawać właściwe pytania – powinien wczuć się w potrzeby zleceniodawcy, zrozumieć jego wizję.
Copywriter ma dążyć do tego, żeby klient czuł, że łączy ich wspólny cel – poprawa jakości usług firmy i zwiększenie jej zysków. Konieczne jest, aby autor, w sposób klarowny, przedstawił swoją ofertę (konkretne działania w ramach danego zlecenia oraz termin ich wykonania) oraz oczekiwania (koszt wykonania zamówienia, termin i sposób zapłaty). Pozwoli to na uniknięcie nieporozumień i zagwarantuje satysfakcjonującą współpracę.
Cechy copywritera – podsumowanie
Warto podkreślić, że wymienione w tekście cechy ułatwią pracę zarówno freelancerowi, jak i członkowi zespołu tworzącego treści. Należy wzmacniać w sobie te przymioty, które już się posiada, i dążyć do rozwinięcia pozostałych. Będzie to z korzyścią zarówno dla samego copywritera, jak i jego współpracowników i klientów.