Stworzenie strategii działania pozwala w pełni zrealizować cele firmy, a także oszczędza czas, energię oraz pieniądze. Bez konkretnego content planu nasze starania marketingowe nie będą przynosić oczekiwanych rezultatów. W poniższym artykule dowiesz się krok po kroku jak stworzyć skuteczny content plan, implikujący satysfakcjonujące osiągnięcia firmy.
W skrócie o content marketingu
Content plan jest częścią składową content marketingu, który od lat zyskuje na popularności. Marketing treści polega na tworzeniu wartościowych i spójnych treści, trafiających bezpośrednio do konkretnej grupy docelowej, które przełożą się na postęp w rozwoju organizacji. Szczególne znaczenie zyskuje na internetowym rynku, ponieważ bez odpowiednich treści, optymalizujących SEO oraz przykuwających uwagę, firma nie zostanie nawet zauważona.
Content plan – kiedy planować i na co zwrócić uwagę?
Zanim przejdziesz do „rzeźbienia” swojego content planu musisz pamiętać o czynnikach, które wpływają na jego jakość. Jest ich wiele, ponieważ jak wiadomo – rynek zmienia się w błyskawicznym tempie, w zależności od trendów, dlatego nie ma uniwersalnego sposobu na stworzenie idealnej strategii. Skuteczny content plan wymaga od Ciebie ogromnego zaangażowania, ciągłego aktualizowania wiedzy i tworzenia unikalnych treści, które przyciągną odbiorców.
Podstawowe elementy służące do sprecyzowania content planu
Poniżej przedstawiamy kilka elementów content planu.
Cel
Zacznij od zdefiniowania swoich celów i oczekiwań co do efektów Twojego content planu. Cele mogą być różne, np. budowa wizerunku, promocja nowej linii produktu, zwiększenie ruchu organicznego. Zależy to od indywidualnych potrzeb firmy, co będzie celem głównym, a co szczegółowymi.
Sprawdź konkurencję
Musisz wiedzieć, z kim przyjdzie Ci się mierzyć. Warto przejrzeć działania konkurencyjnych firm na polu content marketingowym, zwrócić uwagę na ich aktywność w Internecie. Być może zauważysz jakieś braki lub działania, które wyjątkowo konwertują ruch na ich stronie. Jedno jest pewne – by zaistnieć na rynku, musisz znać działania konkurencji i wychodzić im naprzeciw.
Zbuduj persony pod kątem branży, którą się zajmujesz
Tworzone treści musisz dopasować do określonej grupy odbiorców. Zazwyczaj większość branż ma swoją docelową grupę konsumentów, dlatego swój przekaz musisz dostosować do ich wymagań. Im więcej wiesz o swoich odbiorcach, tym lepiej. Pomyśl, jakie mają oczekiwania, a na co nie chcą marnować czasu. Wiedza o potrzebach i wymaganiach klientów jest niezbędna, by stworzyć skuteczną treść, która przyciągnie jego uwagę. Zupełnie inaczej będziesz formułować treści dla branży medycznej czy prawniczej niż branży beauty, czy automotive. Każda z nich ma swoich określonych odbiorców i charakteryzuje się innym słownictwem, dlatego tak ważne jest kompleksowe pojęcie działu, dla którego tworzysz content plan.
Content plan – budżet i zasoby marketingowe
Każdy ma określone możliwości finansowe, dlatego bardzo ważne jest zaplanowanie kwoty, którą zainwestujesz w swój content plan. Dokonaj analizy istniejących już treści i podejmij decyzję, które teksty należy rozwijać w kolejnych działaniach, by dokonać postępu. Dla przykładu mały sklepik internetowy odniesie większy sukces, gdy na samym początku przeznaczy określony budżet na sprzedażowe opisy produktów, zamiast tworzyć specjalistyczne artykuły lub obszerne opisy kategorii.
Brand
Nie zapominaj o wizerunku firmy, ponieważ wpływa on na formułowanie komunikatów sprzedażowych oraz wzbudzenie zaufania u klientów. Twoje treści nie mogą odbiegać od świadomości marki. Brand przedsiębiorstwa składa pewną obietnicę klientowi, dotyczącą jakości oraz wartości danego produktu. Ty musisz sprawić, by tworzone treści marketingowe cały czas przypominały i przekonywały do wizji stworzonej przez firmowy brand.
W przyszłości chciałbyś zamówić profesjonalne teksty? Wypróbuj najlepszą agencję copywriterską z Poznania!
Co dalej?
Następnym etapem jest już przejście do faktycznego tworzenia content planu. By to osiągnąć, należy przeprowadzić wywiad wewnętrzny, analizę zewnętrzną, a finalnie – zaplanować przebieg prac.
Wywiad wewnętrzny
Prosta i pierwsza rzecz do zrealizowania przy tworzeniu contentu – szczegółowa konsultacja ze zleceniodawcą. Zaoszczędzisz dużo czasu i energii, gdy rozwiążesz najważniejsze kwestie w trakcie rozmowy, związane z celami biznesowymi, określonym budżetem i charakterystyką branży oraz przedsiębiorstwa. W tym etapie powinieneś ustalić priorytety, a także zakres prowadzonych działań.
Content plan – analiza zewnętrzna
Ogromne nasycenie rynku wymaga od Ciebie dokonania oceny konkurencyjności zasobów marketingowych. Czy Twoje treści są unikalne? Jak wypadają na tle pokrewnych film? Może zamiast zastosowania ofensywnego ataku marketingowego warto znaleźć luki rynkowe i wypełnić je tekstami long-tailowymi? Twoje działania są zależne od branży, w której się poruszasz. Najważniejszym elementem jest odpowiedni timing, czyli określenie dobrego momentu do rozpoczęcia konkretnych działań, dających szansę na uzyskanie maksymalnych efektów.
Zaplanowanie prac
Po przejściu powyższych etapów nadszedł moment na sformułowanie konkretnych działań. W tym stadium podstawą jest odpowiedni dobór słów kluczowych, których użyjesz do tworzenia zaplanowanych treści, poprawiających widoczność strony w wyszukiwarkach.
Wcześniej dokonana, szczegółowa analiza konkurencji pomoże Ci w znalezieniu atrakcyjnych tematów, które wpłyną na ruch organiczny na stronie, a także na długofalowe przyciągnięcie klientów. Możesz zdać się na własną kreatywność lub korzystać z dostępnych narzędzi, takich jak AnswerThePublic.
Zastanów się także, w jaki sposób chcesz dotrzeć do swoich odbiorców. Jest to także ściśle zależne od branży, jaką się zajmujesz – skorzystasz z szerokich dobrodziejstw social-mediów czy może skupisz się na dostarczaniu specjalistycznych treści na stronie firmowej lub blogu? Nie zapominaj o systematycznym badaniu rynku i ściśle analizuj efekty swoich działań.
Content plan – podsumowanie
Zbudowanie profesjonalnego content planu jest wielostopniowym procesem, wymagającym dużego zaangażowania, aktualizowania wiedzy rynkowej i trendów. Jest to niezbędny element stworzenia skutecznej strategii marketingowej firmy, pozwalającym na odniesienie sukcesu na nieustannie zmieniającym się rynku internetowym. Zdecydowanie lepiej poświęcić określoną ilość czasu i pieniędzy na zbudowanie trwałego i efektywnego planu niż budować biznes na niepewnej metodzie „prób i błędów”.