Popyt na profesjonalne teksty wciąż rośnie, a tym samym rośnie zapotrzebowanie na copywriterów. Dla jednych jest to wymarzony zawód ze względu na możliwość pracy z domu, a dla innych to możliwość tworzenia tekstów ma większe znaczenie. Dzisiaj odpowiemy na pytanie, kim jest copywriter i jak nim zostać. Zapraszamy!
Copywriter – kim jest prawnie?
Copywriter według prawa to osoba, która prowadzi działalność gospodarczą kalsyfikowaną jako „artystyczna i literacka działalność twórcza”, „działalność agencji reklamowych” lub zatrudniona na podstawie odpowiedniej umowy w agencji reklamowej lub firmie handlowej.
Jeśli chodzi o numer PKD, to copywriter – zgodnie z indywidualną interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 czerwca 2016 roku – klasyfikowany jest pod numerem PKD 90.03.Z (artystyczna i literacka działalność twórcza). Działalność gospodarczą można prowadzić również pod numerem PKD 73.11.Z (działalność agencji reklamowych).
Copywriter – czym się zajmuje?
W praktyce copywriter to po prostu osoba zajmująca się tworzeniem profesjonalnych treści, do których możemy zaliczyć m.in.:
- Hasła reklamowe
- Posty na FB
- Teksty reklamowe
- Treści SEO
Teksty zwykle tworzone są w celach marketingowych, jednak chociażby ghostwriting, który może obejmować tworzenie wyżej wymienionych treści, a nawet książki lub scenariusza filmowego, a następnie przeniesienie praw autorskich na zleceniodawcę.
Korzystną ofertę ghostwritingu oferuje agencja Content Writer. Sprawdź ich stronę: http://contentwriter.pl/ghostwriting/
Co więcej, w samym copywritingu wykształciło się kilka ścieżek kariery ze względu na zapotrzebowania rynkowe. Poszczególne gałęzie omówimy poniżej.
Marketing copywriter
Marketing copywriter to osoba zajmująca się tworzeniem treści sprzedażowych. Skupia się na wpisach reklamowych, sloganach oraz tekstach do ulotek – czyli perswazyjnych utworach, które mają zachęcić odbiorców do zakupu.
Ta ścieżka copywritingu króluje na rynku. Do pracy marketing copywriter potrzebuje jedynie kreatywności, umiejętności pisania perswazyjnych tekstów i znajomości zasad językowych. Każda osoba spełniająca te warunki może zacząć szukać pracy w tym zawodzie.
Content writer
Praca content writera polega na tworzeniu merytorycznych i specjalistycznych tekstów skupionych wokół branży klienta. W tym przypadku ukończenie studiów może okazać się niezwykle pomocne, jednak nie jest to niezbędne. Wystarczy umiejętność rzetelnego zbierania informacji oraz przełożenie branżowej nomenklatury w język zrozumiały dla odbiorców.
Oczywiście tworzenie tekstów pod SEO również należy do obowiązków content writera.
SEO copywriter
SEO copywriter zajmuje się tworzeniem treści, które budują pozycjonowanie. To obecnie najbardziej pożądany specjalista na rynku.
Specjaliści w tej dziedzinie przede wszystkim muszą znać zasady SEO copywritingu. Lekkie pióro i umiejętność wyszukiwania informacji niestety nie wystarczy. Niezbędna jest również umiejętność doboru odpowiednich słów kluczowych oraz budowania odpowiedniej struktury pod SEO.
Niewątpliwie jest to zawód dla osób zainteresowanych pozycjonowaniem. Co więcej, SEO copywriter musi znać branżę, w której tworzy teksty, a to przypomina pracę content writera.
Jak zostać copywriterem?
Copywriter to całkiem nowy zawód, który nie jest ograniczony żadnymi normami prawnymi. Zatem można powiedzieć, że posiadanie tzw. lekkiego pióra na początek wystarczy. Natomiast inne umiejętności, które trzeba zdobyć, zależeć będą od specjalizacji, jaką wybierzesz.
Niewątpliwie znajomość zasad SEO i umiejętność tworzenia angażujących tekstów, które pozycjonują, przyda się każdemu.
Obecnie nie trzeba kończyć żadnej szkoły, aby zostać copywriterem. Jest kilka ścieżek, aby zdobyć potrzebną wiedzę:
- Szkolenia z copywritingu
- Praktyki/staże w agencjach copywriterskich
- Czytanie branżowych książek/magazynów
Jak widać, opcji jest kilka. Do tego należy również dołożyć szlifowanie warsztatu pisarskiego, np. poprzez czytanie książek i pisanie tekstów (nawet takich „do szuflady”).
Podsumowanie
- Copywriter to osoba zajmująca się tworzeniem profesjonalnych treści.
- Jest kilka ścieżek zawodowych w copywritingu m.in.: content writing, marketing copywriting, SEO copywriting.
- Aby zostać copywriterem, nie trzeba kończyć dedykowanych studiów w tym kierunku. Potrzebne umiejętności można zdobyć we własnym zakresie lub na szkoleniach.