Nawet najbardziej doświadczeni copywriterzy stają przed nie lada wyzwaniem, patrząc na zlecenie od dużej firmy. Brak luźnych deadline’ów, natłok zleceń, a co najważniejsze względnie wysokie wymagania jakościowe. Można się łatwo zniechęcić. Artykułem tym poruszymy copywriting dla dużych firm. Damy też garść porad jak to udźwignąć.
Copywriting dla dużych firm
Niedomówieniem byłoby rzucenie stwierdzeniem, że duże firmy funkcjonują na zupełnie innych zasadach niż mikroprzedsiębiorcy. Informacji na ten temat wystarczy na napisanie wielu artykułów, dlatego nie będziemy tu rozwijać tej kwestii.
Wymieńmy jednak poszczególne różnice, gdyż są one podstawą do stworzenia rzeczowego tekstu dla każdego copywritera. Stanowi to swoiste rozpoznanie terenu, którym jest struktura przedsiębiorstwa, z którym właśnie nawiązujemy współpracę.
Oficjalny kontakt
Wymiana korespondencyjna powinna być zwięzła, rzeczowa i poprawna. E-mail jest prawnie usankcjonowaną formą komunikacji, a więc wszelkie zobowiązania dają podstawę prawną do ich egzekwowania.
Dlatego należy w sposób przejrzysty określić formę rozliczenia, ostateczne terminy realizacji, sposób oraz ilość nanoszenia poprawek, poufność. Jest to miecz obusieczny, bywa dla nas zbawienny, ale służy też jako środek represyjny.
Chcesz dowiedzieć się więcej informacji o rozliczeniach w copywritingu? Zajrzyj tutaj: https://profesjonalnycopy.pl/rozliczenia-w-copywritingu/
Umowy przed współpracą
Struktura i konkurencyjność dużych firm zmusza je do zastosowania zabezpieczeń, mających na celu ustrzeżenie się przed wyciekiem informacji. Podpisując klauzulę poufności (NDA), jesteśmy objęci zakazem udostępniania tychże danych pod karą grzywny.
Copywriting dla dużych firm obejmuje trzy kluczowe dokumenty:
- Umowa współpracy (gdzie naniesiony jest cały szkielet organizacyjny)
- Umowa przeniesienia autorskich praw majątkowych do tekstów
- Klauzula poufności (NDA)
Rozproszone informacje mogą być zamknięte w obrębie jednej umowy i prawnie funkcjonalne w momencie złożenia na niej pojedynczego podpisu każdej ze stron. Jednakże każdy element musimy zawrzeć w tej umowie.
Odczytywanie umów pomimo trudności, które sprawia, stanowi przydatną umiejętność.
Warto poświęcić czas na jej rozwój, by ustrzec się od wyciągania przeciwko nam konsekwencji, lub do podejmowania przejrzystej współpracy. Dzięki temu wszystko jest jasne, a nieporozumienia mogą wynikać jedynie ze sposobu realizacji tejże umowy.
Obszerne zlecenia
Cytując klasyka – Trzeba mierzyć siły na zamiary – pamiętajmy o copywritingu dla dużych firm.
Bardzo rzadko zlecenia od dużych firm dostają pojedynczy copywriterzy. Większe zadania wymagają odpowiednich mocy przerobowych. Pamiętajmy o tym, żeby pod presją kryzysu, lub w wyniku ekscytacji, nie podjąć się zadania, któremu nie jesteśmy w stanie podołać.
Wielkie zamówienia zarezerwowane są dla kilkuosobowych agencji content marketingu. Inaczej jest to po prostu fizycznie niemożliwe. Bądźmy uczciwi nie tylko wobec naszych partnerów biznesowych, ale przede wszystkim wobec siebie samych. Żaden profesjonalista nie obrazi się, gdy odmówimy mu podjęcia zlecenia, przyznając, że nie jesteśmy w stanie go zrealizować. W odwrotnej sytuacji, gdy nie wywiążemy się z umowy, grożą nam poważne konsekwencje.
Ile kosztuje copywriting dla dużych firm?
Nie oszukujmy się, myśląc, że duże firmy płacą w kokosach. Pomimo standardowej stawki za 1000 znaków, drabina korporacyjna wymusza zminimalizowanie przez rozłożenie kosztów w czasie. Stanowi jednak stabilne źródło finansowe. Dlatego nie warto się obrażać i kręcić nosem. Sami odpowiedzmy sobie, czego potrzebujemy.
Podsumowanie
- Copywriting dla dużych firm jest profesjonalny w dość formalny sposób – zamknięty w terminach daje możliwość realizacji obszernych tekstów.
- Warto przygotować wzór umowy o współpracy, poufności oraz przeniesieniu praw majątkowych. Często firmy wysyłają narzucone już formularze i umowy, więc zapoznajmy się z nimi wnikliwie.