Copywriting na pewno większości ściśle kojarzy się z pisaniem tekstów. Może się jednak okazać, że istnieją pewne różnice zmuszające oddzielić jedno od drugiego. W tym artykule dowiesz się, czym różni się copywriting i pisanie tekstów. Zapraszamy do lektury!
Czym jest copywriting?
Copywriting polega na redagowaniu tekstów na potrzeby zleceniodawcy. Teksty mają charakter marketingowy, mają więc za zadanie reklamować oraz zdobywać zainteresowanie szerszej grupy odbiorców. Definicja mówi nam, że głównym zadaniem redagowanych treści jest realizacja celów biznesowych. A te opierają się na obopólnych korzyściach. Za wykonane zadanie copywriter może liczyć na wynagrodzenie, natomiast ten, dla którego teksty są tworzone, będzie oczekiwał założonych rezultatów.
Copywriting i pisanie tekstów – na czym polegają różnice?
Zasadnicza różnica między zawodem copywritera a innymi zawodami pisarskimi polega na charakterze tworzonych tekstów. Praca publicystów według definicji, którą znaleźć można na Wikipedii, rozumiemy jako wypowiedź za pośrednictwem środków komunikacji społecznej (prasa, radio, telewizja, Internet, książka, wydawnictwa jednorazowe) na publicznie interesujące w danym momencie tematy.
Choć środek przekazu w postaci Internetu łączy oba obszary, należy zwrócić uwagę na różnice wynikające z omawianych w tekstach tematów. Zadaniem copywritera jest operowanie słowem w odniesieniu do zleconych tematów, w celu generowania zysków w obszarach związanych z rozwijaniem biznesu. Temat został więc z góry narzucony, a wyniki pracy mierzone są na podstawie zysków.
Natomiast inne zawody pisarskie, w tym publicystyka, operują słowem w celu zwrócenia uwagi na interesujący temat w sposób oddziałujący na emocje odbiorcy. Rolą autora w tym przypadku jest ekspresja własnych poglądów i oddziaływanie na czytelnika. Nie wiąże się to jednak z celami biznesowymi, ale kreowaniem opinii.
Podsumowując
Widząc specyfikę każdego z wyżej wymienionych zawodów, ciężko dojść do wniosku, że są one zbieżne. Błędy mogą wywodzić się z na ten moment niepełnego rozeznania w zakresie realizowanych przez copywritera zadań, co wiąże się z pobieżną klasyfikacją.