Zmora chyba wszystkich pracujących. To jedno z tych współczesnych zjawisk, które albo jest lubiane, albo znienawidzone. O deadlinie krążą po sieci memy, żarty i opowieści korporacyjne. Jedni się z nich śmieją, inni nad nimi płaczą. Gdy wisi nad Tobą topór z ostateczną datą, wiedz jak się bronić i jak pracować pod presją.
Podstępny deadline
Kim jest tytułowy bohater? Nieprzekraczalnym terminem wykonania zleconego zadania. Niektórzy świetnie sobie radzą z realizacją projektów i oddają je nawet przed czasem. Inni z kolei odkładają działanie, dopóki nieubłagany zegar nie zacznie tykać i przypominać, że za parę dni trzeba oddać gotową pracę.
Dla niektórych jest to czas intensywnego działania i wzmożonego, efektywnego wysiłku. Dla innych to okres nieustannej presji, stresu i zamartwiania się, czy wszystko się uda. Deadline jest jak dzikie zwierzę. Z daleka wydaje się urocze i zabawne, ale staje się groźne i niebezpieczne, gdy stoi tuż przed Tobą.
Deadline’owy must have
Coraz krótszy czas na realizację zadań generuje wysoki poziom stresu i narzuca presję nie tylko czasu, ale także jakości i ilości wykonywanej pracy. Z deadline’em mają do czynienia zarówno ci co pracują na etacie, jak i ci, którzy zdecydowali się na freelancing. Każda praca generuje jakieś terminy i zadania do wykonania.
Przeczytaj również: Techniki copywritingu – nowa jakość sprzedaży
Jeśli nie chcesz więcej odczuwać paniki na myśl o deadline’ach, sprawdź jak sobie poradzić z pracą pod presją. Znaleźliśmy kilka sposobów, które przydadzą się każdemu, bez względu na wykonywany zawód. Oto nasz BURPORZ.
B-ez prokrastynacji
Jeśli jakaś czynność zajmuje mniej niż 5 minut – należy ją wykonać natychmiast. Odkładanie czegokolwiek na później sprzyja nawarstwianiu się obowiązków i stresu, związanego z wykonaniem wielu rzeczy na raz. Sprawdź, co możesz zrobić już teraz, dzięki temu będziesz miał mniej rzeczy do zrobienia jutro.
U-stalanie
Priorytety. To trzeba ustalić. Zdarza się bowiem, że zadań do wykonania jest kilka lub kilkanaście. Terminy gonią, ale nie warto łapać wszystkich srok za ogon. Należy przyjrzeć się poziomowi trudności i zaangażowania poszczególnych zadań i wybrać te, które muszą być zrealizowane jako pierwsze.
R-ozmawianie
Nie wszystko się da zrobić w określonym czasie. Jeśli zauważysz lub już wiesz, że nie dasz rady wykonać zadania na czas, porozmawiaj o tym z osobą, która Ci je zlecała. Wynegocjuj inny deadline, mów o problemach i bądź szczery. Współpraca powinna być na pierwszym miejscu, nie warto szukać wymówek dla siebie i innych.
P-lanowanie wykonania
Realizacja zadań wymaga odpowiedniego przygotowania. Dobrze jest wcześniej zaplanować, w jaki sposób i za pomocą jakich działań, technik i narzędzi trzeba wykonać pracę. Wcześniejsze przygotowanie pozwoli Ci zaoszczędzić czas na poprawkach i szukaniu rozwiązań w trakcie wykonywania zlecenia.
O-rganizacja
Może to być tradycyjny, papierowy kalendarz albo aplikacja na telefon czy komputer. Dobra organizacja czasu i zadań – ułożonych w harmonogram dzienny, tygodniowy lub miesięczny – znacznie ułatwi pracę i przypomni o kończących się terminach. Rozpisane cele z wielu różnych zleceń ułatwią ustalanie kolejności prac.
R-ozkładanie
Pracę warto podzielić na etapy, wyodrębnić poszczególne kroki i pomniejsze działania, które zostaną wykonane w określonym czasie. Dzięki temu łatwiej jest realizować zadanie od samego początku. Rozbijając je na mniejsze części nie odczuwasz natłoku obowiązku, pracujesz efektywnie przez cały czas, nie zostawiając niczego na ostatnią chwilę.
Z-abezpieczenie
W życiu zdarzają się różne zaskakujące sytuacje. Mogą one spotkać Cię w najmniej spodziewanym momencie. Dlatego planując wykonanie zadania, zadbaj o to, aby mieć zapasowy czas na nieprzewidziane wydarzenia. Najwyżej nic się nie wydarzy, a Ty oddasz pracę przed deadline’em.
Autor tekstu: Katarzyna Dycha