Kategorie
Ciekawostki i wskazówki

Elevator pitch – czym jest i jak ją stworzyć?

Znany Ci jest obrazek z amerykańskich filmów, w których jedyną wolną chwilą zabieganych karierowiczów jest niespełna minuta, gdy pną się oni ku szczytom wieżowców w ciasnej windzie? Zastanawiasz się, jaki ma to związek z Tobą? Przeczytaj dalej!

Elevator pitch – co się za nią kryje?

Występująca również jako elevator speech czy, w wersji przetłumaczonej, przemowa w windzie, elevator pitch odwołuje się do krótkiej prezentacji, której czas zamyka się w 20-30 sekundach. Jak nazwa wskazuje, forma ta powinna zmieścić się czasowo w ramach przejazdu windą. Jednak jak to się ma do wspomnianych pędzących ludzi sukcesu?

Istnieją legendy, że elevator pitch ma swoje początki w staraniach asystentów zabiegających o czas i uwagę swoich szefów. Odkrywszy te niespożytkowane pół minuty, zaczęli je oni wykorzystywać, aby poruszyć tematy, na które nie starcza zwykle czasu. Prawdopodobnie w ten właśnie sposób narodziła się elevator pitch, której popularność i uniwersalność czynią ją szeroko stosowanym narzędziem marketingowym.

Przemowa w windzie i nie tylko

Mimo że elevator pitch swoje początki miała w windzie, bynajmniej nie jest to jedyne miejsce, w którym można ją zaprezentować. Nie musi ona też dotyczyć osób – równie dobrze jej treść może skupiać się na firmie, usłudze czy produkcie. Oto przykładowe sytuacje, na które warto mieć ją przygotowaną:

  • Rozmowa o pracę,
  • Spotkanie biznesowe,
  • Spotkanie networkingowe,
  • Projekty uczelniane,
  • Targi.

Co więcej, elevator speech nie musi się ograniczać do prezentacji na żywo – możemy nagrać ją w formie filmiku czy też ubrać w formę pisemną i umieścić np. jako opis w mediach społecznościowych.

O czym pamiętać, tworząc elevator speech?

Aby nasza „przemowa” zaprowadziła nas wprost do sukcesu, musi ona posiadać pewne cechy.

Przede wszystkim powinna być konkretna. Mając do dyspozycji pół minuty, nie możemy zmierzać do sedna krętymi ścieżkami. Elevator pitch powinna być od początku do końca „do rzeczy”.

Po wtóre, upewnijmy się, że nasza prezentacja jest zwięzła. Jeśli mamy wiele do przekazania, nawet same istotne informacje mogą zająć sporo czasu, dlatego miejmy na uwadze limit 20-30 sekund.

Oczywiście zwięzły konkret to jeszcze nie wszystko. Nasz opis powinien być oryginalny i ciekawy, tak aby pozostał w pamięci odbiorcy. Co ważne, nie możemy w nim koloryzować ani zmyślać, byle tylko zostać zauważonym. Informacje zawarte w elevator pitch muszą być prawdziwe.

Jak sprawić, aby te wszystkie cechy stworzyły efektowną całość? Pomocne może być przedstawienie tematu jako problem czy zagadnienie. Dzięki temu zabiegowi nasz odbiorca będzie mógł utożsamić się z daną sytuacją lub zauważy potencjał na rozwiązanie sprawy, z którą się zmaga. Inną techniką, która może zdać egzamin, jest storytelling, czyli docieranie do klientów poprzez opowiadanie historii. Ta metoda również wzbudza zainteresowanie słuchacza i umożliwia przedstawienie treści w łatwo przyswajalny sposób.

Nim zaczniesz tworzyć prezentację, pomyśl o swoim odbiorcy. Co przyciągnie jego uwagę? Co sprawi, że będzie zaciekawiony i z zainteresowaniem dotrwa do końca „przemowy”? Warto spojrzeć z jego perspektywy – pozwoli nam to zwrócić uwagę na elementy, które są istotne z punktu widzenia audytorium, a mogą umknąć na etapie tworzenia.

Przeczytaj również: Jak zostać dobrym tłumaczem? Recenzja książki „Zawód tłumacza od A do Z”

Dość teorii, czas na praktykę – przykładowa elevator pitch

Załóżmy, że posiadamy sklep oferujący artykuły niezbędne do tworzenia wyrobów na drutach i szydełku. Jak wyglądałaby elevator speech, która mogłaby się znaleźć na jego stronie internetowej?

Znasz to uczucie, kiedy wpadnie Ci w oko przepiękny sweter, ale patrząc na jego skład, przeżywasz rozczarowanie? Masz dosyć sztucznych ubrań i zależy Ci na oryginalnym stylu? Jesteś we właściwym miejscu! U nas kupisz jakościowe włóczki i akcesoria dziewiarskie, a my chętnie nauczymy Cię, jak własnoręcznie dziergać wymarzone fasony. Brzmi dobrze? To do dzieła!

W powyższym przykładzie widzimy zarys problemu oraz rozwiązanie proponowane przez sklep. Taki schemat przemowy w windzie pozwala na dotarcie do odbiorców zmagających się z opisanym zagadnieniem, odpowiedź na ich potrzeby, a w efekcie wywindowane zyski firmy.

Autor tekstu: Zuzanna Dach

Miłośniczka słowa, muzyki, dobrego jedzenia i tego, co niemainstreamowe. Pisanie to jej pasja, a zaangażowanie – drugie imię. Specjalizuje się głównie w krótkich formach literackich i nie ma wyrazu, do którego nie znalazłaby rymu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *