Kategorie
Marketing

Google Trends – w czym może Ci pomóc?

Google zbudowało ogromną międzynarodową społeczność internautów, którzy każdego dnia pozostawiają po sobie ślad w wirtualnej przestrzeni. Jeśli chcesz wiedzieć, co interesuje Twoich klientów, gdzie możesz ich spotkać, o czym rozmawiają, kto ich inspiruje i bez czego nie potrafią żyć –  zacznij korzystać z Google Trends.

Czym jest Google Trends?

Google Trends jest darmowym narzędziem udostępnianym przez Google, które służy śledzeniu trendów w wyszukiwarce, w danej lokalizacji.

Działa to w bardzo prosty sposób. Konsumenci treści docierają do pożądanych przez nich informacji, za pośrednictwem wyszukiwarek. W oknie wyszukiwania wpisują oni interesującą ich frazę i dzięki temu trafiają na poszczególne strony internetowe.

Google Trends śledzi te aktywności i dzięki temu może udostępniać dane dotyczące aktualnych trendów. A także pomóc w prognozowaniu, jaki temat zyskuje popularność, a co wychodzi z mody. 

Możliwości Google Trends

Google Trends dostarcza pięć rodzajów danych, które są bardzo przydatne przy układaniu strategii marketingowej i prognozowaniu.

Zapytania w określonym przedziale czasu

Na podstawie wykresów można wywnioskować, kiedy konsumenci zaczynają interesować się zakupem obuwia zimowego i kiedy popularność zaczyna spadać. Jeśli zmienimy zakres czasu na krótszy np. ostatnie 30 dni lub ostatnie 7 dni, wtedy będzie można zauważyć, w jakie dni użytkownicy chętniej robią zakupy lub określić, jakie czynniki mogą na to wpływać (zbliżające się święta, początek/koniec miesiąca, dzień tygodnia itp.)

Zapytania w określonej lokalizacji

Tego rodzaju dane, dostarczane przez Google Trends,  pomagają w dotarciu do klienta, mogą bardzo ułatwić dobranie parametrów kampanii, a dzięki temu obniżyć jej koszty.

Choć dla producenta wegańskiego obuwia informacja, że temat jego produktów jest widoczny tylko w jednym województwie, na pierwszy rzut oka, nie zachęca do dalszej działalności. W rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie. Sięgając do danych statystycznych, dowiadujemy się, że w województwie mazowieckim mieszka najwięcej osób, a także zarabia się tam najlepiej. Współczynnik osób z wykształceniem wyższym jest również bardzo wysoki. Są to kolejne informacje, które przedsiębiorcy mówią bardzo dużo o jego klientach. I choć nie podaje ich Google Trends, bez danych dotyczących lokalizacji, nie jesteśmy w stanie dowiedzieć się więcej o konsumentach.

Tendencje w zapytaniach

Z pewnością możliwość śledzenia kondycji trendów jest niezwykle użyteczna, z punktu widzenia rozwoju przedsiębiorstwa. Zjawisko to warto przeanalizować w podziale na 3 główne formy popularności danego tematu, które można zaobserwować dzięki Google Trends: moda, trend, megatrend.

Premiera książki „Powrót z Bambuko” miała miejsce 16.09.2020. Jak łatwo odczytać z wykresu, działania promocyjne zaczęły się w okolicy drugiej połowy lipca 2020 roku. Od tego czasu popularność tytułu rosła i na chwilę przed premierą, w okolicach rozpoczęcia przedsprzedaży, osiągnęła swój szczyt. Później kilkukrotnie zainteresowanie rosło, między innymi w okolicy zakupów bożonarodzeniowych i na chwilę przed walentynkami. Obecnie tendencja jest malejąca, zapewne podskoczy w okolicy Dnia Kobiet i dalej będzie już tracić na popularności.

Można stwierdzić, że szczotkowanie ciała stało się trendem. Temat obecny jest w wynikach wyszukiwania od ponad 5 lat. A od roku 2019 zdecydowanie rośnie na popularności, choć dzieje się to w spokojnym tempie. Można bez wątpienia przypuszczać, że jeszcze przez dłuższy czas będzie się o tego typu pielęgnacji mówiło.

TikTok funkcjonuje na rynku już ponad dekadę. W Polsce zyskał ogromną popularność, zwłaszcza wśród młodych użytkowników w ciągu ostatnich 2 lat. O tym, jak istotna jest to platforma, świadczy obecność na niej artystów, największych firm czy najważniejszych polityków. Śledząc, jak swoją popularność zyskiwały Facebook czy Instagram, można prognozować, że TikTok jest kolejnym megatredem w mediach społecznościowych.

Bardzo ważne jest, aby pamiętać, że Google Trends dostarcza aktualne dane. Nie przepowiada przyszłości poszczególnych fraz. Ułatwia prognozowanie i wyciąganie wniosków, jednak ich interpretacja powinna opierać się również na wiedzy branżowej oraz społeczno-politycznej.

Propozycje podobnych zapytań

Kolejną, bardzo pomocną funkcją Google Trends jest udostępnianie podobnych zapytań.

Po wpisaniu interesującej nas frazy, Google udostępnia listę podobnych zapytań, zgodnie z ich popularnością w ostatnim czasie. Co umożliwia modyfikację stosowanych fraz kluczowych, zgodnie z aktualną modą.

Porównanie potencjału zapytań

Dzięki tej funkcji Google Trends można zatem określić, które słowa kluczowe mają większą popularność, a dzięki temu większe szanse sprzedażowe. Porównanie to jest przedstawione zarówno w wybranym przedziale czasu, lokalizacji oraz do porównywanych fraz udostępnione są podobne zapytania.

Google Trends – po co firmie te dane?

Przede wszystkim, dane udostępniane przez Google Trends są podstawą do opracowania strategii marketingowej. Pomagają przygotować i kontrolować kampanie reklamowe, a także opracować content dla strony internetowej czy firmowego bloga.

Bez tych informacji, działania w sieci mogą okazać się przypadkowe i przez to nieskuteczne. Jeśli firmie zależy na tym, by odpowiadać na aktualne potrzeby konsumentów, być obecnym w ich świadomości, a także pozytywnie wyróżniać się na tle konkurencji, musi zacząć ich słuchać.

Podsumowując, Google Trends jest darmowym i bardzo prostym w obsłudze narzędziem, które konsekwentnie stosowane pomoże zoptymalizować działania marketingowe w każdej firmie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *