Przeglądając oferty pracy pewnie nie raz zastanawiałeś się, jak napisać dobre CV, które zainteresuje rekrutera na tyle, że ten zaproponuje Ci rozmowę kwalifikacyjną. W tym artykule dowiesz się o niezbędnych elementach Curriculum Vitae, a także poznasz wskazówki, dzięki którym zostawisz konkurencję w tyle.
Jak napisać CV – wprowadzenie
Skrót „CV” pochodzi od wyrażenia Curriculum Vitae, co oznacza życiorys zawodowy. Najprościej mówiąc jest to niezbędny dokument aplikacyjny, zawierający przebieg kariery zawodowej danej osoby. To, czy uda ci się otrzymać zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną, w głównej mierze zależy właśnie od tego, w jaki sposób zaprezentujesz swoje kompetencje.
Jak napisać CV, aby zawierało wszystkie istotne informacje?
Główny cel dobrego CV to zwrócenie uwagi potencjalnego pracodawcy. Warto jednak pamiętać, że jego treść zawsze powinna zawierać konkretne elementy, bez względu na rodzaj stanowiska, o które się ubiegasz.
Zacznij od danych osobowych
Pierwszym krokiem jest wpisanie na samej górze (w nagłówku) podstawowych informacji o sobie. Zamieść tam imię i nazwisko, nazwę stanowiska, adres e-mail, numer telefonu oraz opcjonalnie link do profilu na LinkedIn. Pamiętaj, że nie należy podawać danych takich jak płeć, stan cywilny czy numer PESEL.
Nie zapomnij o zdjęciu
Dołączenie zdjęcia pozwala pracodawcy jeszcze bliżej przyjrzeć się twojej osobie. Zadbaj jednak o to, aby było ono profesjonalne – najlepiej użyj fotografii z dowodu osobistego. Unikaj zdjęć z wakacji czy uroczystości rodzinnych, gdyż nie są one mile widziane w tego typu dokumentach.
Podsumuj swoje dotychczasowe osiągnięcia zawodowe
W 3-4 zdaniach opisz swoje wcześniejsze stanowiska, zdobyte doświadczenie i kompetencje, które wyróżnią cię na tle innych osób. Ciekawostką jest to, że tylko około 60% kandydatów decyduje się na ten element w swoim CV, co już na wstępie daje ci przewagę.
Opisz swoje doświadczenie zawodowe
W tym punkcie skup się na podaniu nazwy firmy, okresu zatrudnienia, nazwy stanowiska, listy wykonywanych obowiązków oraz największych sukcesów. Aby CV było dobrze napisane, skupiaj się na tych aspektach zawodowych, które są dopasowane do wymagań pracodawcy.
Podaj swoje wykształcenie
W tej sekcji umieść jedynie najwyższy szczebel swojej dotychczasowej edukacji – lata nauki, nazwę uczelni i wydziału, kierunek swoich studiów oraz uzyskany tytuł. Jeśli nie studiowałeś, opisz liceum, technikum lub szkołę zawodową.
Przeczytaj także: Czym są algorytmy Google i jak działają?
Podziel się swoimi umiejętnościami
Wpisz do CV tylko takie umiejętności, jakie rzeczywiście będą przydatne na stanowisku, na które aplikujesz. Podziel swoje kompetencje na miękkie (cechy charakteru) oraz twarde (znajomość języków, obsługa programów, prawo jazdy etc.).
Pochwal się ukończonym kursem, szkoleniem lub certyfikatem
Jeśli udało ci się ukończyć kurs, który może okazać się przydatny w danej pracy to koniecznie umieść informację o tym w swoim życiorysie.
Napisz o swoich zainteresowaniach
Nie jest to obowiązkowa część, jednak dobrze napisana może przykuć uwagę rekrutera. Staraj się szczegółowo opisać, co lubisz robić w wolnym czasie, dzięki czemu dasz się poznać z innej, mniej oficjalnej strony.
Nie zapomnij na końcu o odpowiedniej klauzuli
Umieść na dole dokumentu aktualną klauzulę CV oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych (zgodną z przepisami RODO). Dzięki temu firma będzie mogła się z tobą skontaktować oraz przetworzyć informacje w procesie rekrutacji.
4 sposoby jak napisać dobre CV, które przyciągnie uwagę pracodawcy
W internecie znajdziesz wiele artykułów mówiących o tym, jak napisać dobre CV. Oto kilka wskazówek, co zrobić, aby twoje wyróżniało się na tle konkurencji:
- Dostosuj życiorys do danej oferty – stworzenie jednego dokumentu i rozsyłanie go na różne stanowiska to największy błąd. Zamiast tego skup się na konkretnej ofercie i dopasuj odpowiednio swój życiorys;
- Dodaj profil zawodowy – krótkie podsumowanie twoich osiągnięć, które na pewno przyciągnie wzrok rekrutera;
- Nie zapomnij o odwróconej chronologii – to co wydarzyło się niedawno umieść na samej górze;
- Zadbaj o odpowiednią długość oraz czytelność dokumentu – dobre CV powinno być bezbłędne i zajmować jedną stronę A4.
Autor tekstu: Paulina Kamińska