Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć swoje pierwsze portfolio lub dostałeś pierwsze zlecenie copywriterskie, to jesteś w odpowiednim miejscu. Branża content writingu rozwija się dynamicznie, ale ma swoje fundamenty, które pomagają tworzyć teksty na przyzwoitym poziomie. Nie ukrywajmy, o to właśnie Ci chodzi. Dzięki temu artykułowi poznasz 5 podstawowych zasad pomocnych w stworzeniu dobrego tekstu.
Zrób rzetelny research, który pomoże Ci w napisaniu dobrego tekstu
Dobry research to podstawa. W zależności od tekstu może być bardziej lub mniej wymagający, ale nigdy go nie pomijaj. Staraj się korzystać ze sprawdzonych źródeł, zwłaszcza gdy piszesz artykuł ekspercki. Błędne informacje np. dotyczące zdrowia mogą nieść ze sobą poważne konsekwencje.
Po przemyśleniu struktury, tematu oraz tego, co chcesz przekazać, dobierz selektywnie źródła. Weź pod uwagę, że jeśli piszesz artykuły zapleczowe, research będzie miał już mniejszą wartość. Musisz zrozumieć, jakie reguły rządzą danym rodzajem tekstu.
Określ cel i dobierz grupę docelową, do której kierujesz treści
Pamiętaj! Zawsze, zanim zaczniesz pisać jakikolwiek tekst, określ jasno cel. Dokładnie sprecyzowany mają wszystkie najskuteczniejsze i dobre teksty. Takim celem może być sprzedaż, zwiększenie ruchu na stronie lub pozyskanie kontaktów. Następnie poznaj grupę docelową.
Zrozum jej potrzeby i staraj się pisać językiem, który jednocześnie spełni założony cel oraz będzie zrozumiały dla grupy odbiorców. W zależności od rodzaju pisanego tekstu podstawowe informacje, które są niezbędne, to wiek, płeć, wykształcenie, zawód oraz zarobki lub kieszonkowe.
Ułożenie spisu treści pozwoli Ci stworzyć dobry tekst
Pomyśl nad planem swojego tekstu i ułóż strukturę. Zastanów się, co dokładnie chcesz przekazać i komu. Rada ta mocno nawiązuje do punktu o określeniu celu i grupy docelowej. Przemyśl, jaką formę ma przyjmować Twój tekst, a następnie wypisz sobie wszystkie akapity, które masz zamiar zastosować.
Przeskanuj cały artykuł pod względem błędów stylistycznych oraz ortograficznych
Po napisaniu tekstu, sprawdź go. Najgorsze, co może zrobić początkujący copywriter, to wysłać tekst bez ponownego przeczytania. Niestety, to może zaważyć na Twojej ocenie oraz pozyskaniu kolejnych, ciekawych zleceń.
Warto więc sprawdzić cały tekst pod kątem błędów ortograficznych oraz stylistycznych. Na rynku dostępne są także darmowe programy do korekty tekstów. Jeśli czujesz się niepewnie, skorzystaj z jednego z nich, np. Zecerka.
Dobierz odpowiednio słowa kluczowe
Właściwie dobrane słowa kluczowe to część sukcesu w napisaniu dobrego tekstu. W przypadku pozycjonowania Twojego bloga lub prośby od Twojego klienta aspekt ten jest bardzo istotny, ponieważ od tego zależy wypromowanie wypracowanych treści oraz firmy.
Pamiętaj, że słowa kluczowe musisz umiejscowić w odpowiednim miejscu. W nagłówkach H1 i H2 zamieść frazy kluczowe w odpowiedniej formie, w sposób nienachalny.
Jak pisać dobre teksty -podsumowanie
- Pamiętaj, że dobry research to podstawa copywritingu. Dobieraj źródła odpowiednio do rodzaju tekstu i tematu.
- Sprecyzuj cel i zdobądź informacje na temat grupy docelowej.
- Przemyśl dobrze formę tekstu oraz zaplanuj jego strukturę. Unikniesz poprawek i zyskasz więcej czasu.
- Sprawdź swój artykuł, poszukaj błędów ortograficznych i stylistycznych.
- Słowa kluczowe są istotnym aspektem Twojej pracy, dobierz je i odmień w odpowiedniej formie.