Kategorie
Copywriting Marketing SEO

Jak zostać copywriterem – praktyczne wskazówki

Czy każdy nadaje się do pracy jako copywriter? Czym wyróżnić się z tłumu chętnych i zaistnieć w tej branży? Zainteresowanie copywritingiem stale rośnie. Zarówno ze strony przedsiębiorców, którzy poznali rolę wartościowych treści w działaniach marketingowych, jak i osób, które pragną zarabiać na pisaniu tekstów. Czy copywritera można zakwalifikować po prostu jako osobę piszącą treści? Nie do końca. Chociaż tworzenie tekstów jest nieodłączną częścią tej profesji to zdecydowanie nie wszystko. Nie wystarczy „lekkie pióro” i znajomość zasad językowych. W tym artykule odpowiemy zatem na pytanie, jak zostać copywriterem i podbić serca klientów i czytelników.

Jak zostać copywriterem? Kim tak właściwie jest copywriter?

Copywriter to osoba, która tworzy teksty reklamowe np. treści na strony internetowe, slogany, hasła, nazwy, artykuły. Ze strony prawnej jest to osoba prowadzącą działalność gospodarczą zaliczana do „artystycznej i literackiej działalności twórczej”, „działalności agencji reklamowych” lub zatrudniona na podstawie umowy w firmie handlowej czy agencji reklamowej.  Tyle z teorii. Jak wygląda praktyka? Wiele osób utożsamia copywritera wyłącznie jako osobę piszącą teksty. Tak naprawdę copywriter łączy w sobie wiele różnych zawód m.in. psychologa, redaktora, dziennikarza, pracownika agencji marketingowej. Długo by można wymieniać. Ambitne merytoryczne treści spełniają ważne funkcje: intrygują i przyciągają odbiorców, odpowiadają na potrzeby klientów, budują wizerunek marki, wpływają na realizację celów marketingowych, aż w końcu generują wzrost wyników sprzedażowych. Niezbędny jest więc szereg umiejętności i kompetencji, aby sprostać wszystkim tym wymaganiom.

Jak zostać copywriterem – droga do wymarzonego zawodu

Podjąłeś decyzję. Pisanie, czytanie, wyszukiwanie informacji, marketing to Twoje pasje. Chcesz pracować w taki sposób, aby je wykorzystywać i czerpać z nich zyski. Co dalej? Jak przygotować się do zawodu copywritera? Nie istnieje formalna ścieżka edukacyjna prowadząca do uzyskania odpowiednich kwalifikacji w copywritingu. Bardzo często wśród copywriterów znajdziemy osoby, które ukończyły studia filologiczne czy dziennikarskie. Nie jest to jednak wymóg. Tak jak wyjaśniliśmy na początku – poza sprawnością językową konieczny jest szereg kompetencji. Nadrzędna jest jednak praktyka.

Pierwszym krokiem pracy nad swoim warsztatem jest poznanie podstawowych pojęć, wiedzy z zakresu marketingu, aby móc wyjaśnić klientowi np. różnice pomiędzy formatami reklamowymi. Pomocą służą liczne książki, poradniki, kursy online.

Krok drugi to przygotowanie swojej oferty i portfolio. Warto prowadzić bloga, który jest niejako wizytówką copywritera. Bardzo dobrą praktyką może się również okazać zgłoszenie na staż czy do fundacji, aby nie tylko wzbogacić swoje portfolio, ale przede wszystkim stale pracować nad warsztatem, swobodą posługiwania się językiem i poszerzaniem swojej wiedzy.

Krok trzeci to wybranie specjalizacji. Jest to późniejszy, trudniejszy etap. Aby wybrać, w czym najlepiej się czujesz, teksty, z jakiej branży chcesz tworzyć, musisz posiadać już pewien dorobek. Specjalizacja jest często kluczem powodzenia w zawodzie, który odznacza się dużą konkurencją. Dzięki niej lepiej możesz skierować swoją ofertę do konkretnej grupy klientów. Pisanie o tym, co jest Twoją pasją, działanie w sektorze, który po prostu lubisz, pomoże Ci też uniknąć szybkiego zmęczenia i wypalenia zawodowego.

Jak przygotować się do zawodu copywritera – poznaj rodzaje świadczonych usług

Wiele kompetencji, jakie musisz posiadać, jest ściśle uzależnione od sektora rynku, w jakim chcesz działać. Poznajmy zadać najczęściej świadczone usługi przez copywriterów.

Marketing copywriter

Ten rodzaj pracy polega przede wszystkim na tworzeniu sprzedażowych treści. Rolą tekstów w tym przypadku jest przede wszystkim zachęcenie odbiorcy do zakupu. Wybierając ten sektor rynku, będziesz tworzył głównie slogany czy wpisy reklamowe. Aby zostać marketing copywriterem, niezbędna jest kreatywność. Bez niej ciężko byłoby tworzyć intrygujące hasła, które wpłyną na decyzje zakupowe ludzi. Potrzebna jest też wiedza na temat finalizowania sprzedaży.

Content writer

Jest to typ copywritera, który zajmuje się opracowywaniem merytorycznych, specjalistycznych treści. Poza poprawnością językową i kreatywnością niezbędna jest umiejętność wyszukiwania rzetelnych informacji oraz wykorzystywanie ich do pisania tekstów pod SEO. Przed content writerem stawia się też niełatwe zadanie ubierania trudnych zagadnień w proste słowa. Będąc copywriterem, będziesz mierzył się z wieloma tematami, również takimi, które nie są Ci dobrze znane. Nie może to stanowić blokady w napisaniu wartościowego artykułu. Content writer posiadający umiejętność poszukiwania informacji oraz cierpliwość poradzi sobie z każdym zadaniem.

SEO copywriter

Teksty tworzone przez SEO copywritera mają za zadanie zwiększać pozycjonowanie. W tym przypadku poza „lekkim piórem”, umiejętnością tworzenia wartościowych, ale i ciekawych tekstów niezbędna jest znajomość zasad SEO. Należy sprawnie, naturalnie władać słowami kluczowymi, budować odpowiednią strukturę i formę treści. Aby zostać SEO copywriterem, trzeba rozumieć jak działa Internet.

Jak zostać copywriterem – podsumowanie

Pewnie zauważyłeś, że poszczególne specjalizacje copywritera zazębiają się. Wiele kompetencji jest wspólnych niezależnie od tego, w jakim sektorze rynku będziesz działał. Przede wszystkim pracując jako copywriter, zajmujesz się słowem. „Lekkie pióro” połączone z umiejętnością poprawnego posługiwania się językiem są niezbędne. Warto również przełamać stereotypy i schematy. Copywriting różni się znacząco od pisania tekstów szkolnych. Potrzebna jest kreatywność oraz wiedza na temat tego, co porusza ludzi, jakie komunikaty do nich docierają, jakie są ich problemy. Copywriting to nieustanna droga zdobywania wiedzy z zakresu psychologii, socjologii, marketingu, zrozumienie drugiego człowieka, podsycanie ciekawości o świecie. Pisanie to końcowy efekt zgromadzonego doświadczenia.