Kategorie
Copywriting

Lead w artykule – co to jest i jak go napisać?

W myśl popularnego frazesu „jak Cię widzą, tak Cię piszą” pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, gdyż decyduje o dalszym powodzeniu naszych działań. Dlatego o efektywności tekstu, dotarciu do szerszego grona decydują głównie dwa czynniki: atrakcyjny tytuł oraz ciekawy wstęp, tzw. lead. Jeśli chcesz poznać sposoby, dzięki którym zaczniesz pisać dobre wstępy, czytaj dalej.

Lead – czym jest i do czego służy

Zadaniem wstępu jest przede wszystkim uatrakcyjnienie potencjalnemu czytelnikowi dalszej lektury tekstu, zaintrygowanie go i przykucie uwagi na nieco dłuższą chwilę. W związku z tym pisany przez Ciebie lead powinien być lekkim wprowadzeniem do zagadnienia, krótkim streszczeniem najważniejszych informacji. Odgrywa rolę wabika, wyrazistej przynęty na odbiorcę sprawiając, że ten poświęci czas na zapoznanie się z tekstem.

Przeczytaj również: Jak wygląda prawidłowa struktura tekstu SEO?

Strategie tworzenia leadu w artykule

Przedstawmy skuteczne strategie pisania skutecznych leadów:

Nie ilość, ale jakość

Stosując się do zasady „im mniej, tym lepiej”, umieszczony na początku artykułu lead powinien zawierać się w 150-350 zzs, czyli znakach ze spacją, to jest od 2 do 4 zdań. Ponadto atrakcyjny wstęp ma obowiązek pozostawiać w czytelniku pewien dokuczliwy niedosyt wiedzy, informacji. Łaknienie odpowiedzi na dręczące pytania skieruje uwagę odbiorcy na dalszą część Twojego tekstu.

Stosowanie fraz kluczowych

Warto zamieszczać w leadzie słowa kluczowe, ponieważ ich widok przyciąga uwagę odbiorcy, który dzięki temu wie, czego się może po artykule spodziewać. Poprawi to również pozycjonowanie strony w wyszukiwarce.

Wykorzystaj język korzyści

Podstawowym mechanizmem pisania dobrego leadu jest wykorzystanie sposobu komunikacji, który koncentruje się na zaletach, jakie konsument może zyskać kupując produkt lub usługę. Jest to zatem prezentowanie cech danego towaru z potencjalnymi korzyściami płynącymi z jego nabycia. Mając zawsze w pamięci obraz klienta idealnego, podczas tworzenia wstępu spróbuj pobieżnie (nie powinniśmy podawać odpowiedzi na przysłowiowej tacy, jako że chcemy, aby odbiorca przeczytał cały tekst) odpowiedzieć na frapujące potencjalnego czytelnika pytania, zwracając przy tym uwagę na jego potrzeby.

Pytaj i odpowiadaj

Czy chciałbyś dowiedzieć się jaka jest następna strategia tworzenia skutecznego leadu? W takim razie czytaj dalej! Zastosowany powyżej mechanizm to wytworzenie tzw. luki informacyjnej, czyli zwyczajnego niedoboru wiadomości, przez co w czytelniku wytwarza się poczucie zaciekawienia, potrzeby zdobycia wiedzy na dany temat. Wykorzystaj tę technikę podczas pisania leadu w artykule, na pewno Cię nie zawiedzie.

Ubarwienie tekstu

Jednym ze sposobów przyciągnięcia uwagi czytelnika jest zaczerpnięcie z języka królowej nauk – matematyki. Warto, abyś wykorzystywał różnego rodzaju zestawienia liczbowe, statystyczne, ponieważ widok w tekście cyfr, liczb sprawia, że stają się podświadomie dostrzegalne, wyróżniając się w obfitym gąszczu liter. Ta sama zasada odnosi się do wyrazów pogrubionych, czy też w jakikolwiek inny sposób wyróżnionych. Możesz również posłużyć się ciekawym cytatem lub aforyzmem.

Call to action, czyli wezwanie do działania

Zakończenie tworzonego wstępu do artykułu jest równie ważne, co jego każdy wcześniejszy składnik. Na pewno kojarzysz używane w artykułach frazy takie jak: Sprawdź!, Dowiedz się więcej!, Przeczytaj sam! Są to tak zwane CTA – call to action, oznaczające w marketingu jasne, klarowne użycie słów lub fraz, które nakłaniają do natychmiastowej odpowiedzi, podjęcia działania. Ta metoda perswazji również ma za zadanie przykuć uwagę czytelnika, by ten nie stracił zainteresowania tekstem.

Podsumowanie

Jak widzisz, lead w artykule jest znaczącym elementem tekstu, zaś stworzenie dobrego, skutecznego wstępu nie jest rzeczą prostą. Jednak nie poddawaj się! Stosując powyższe strategie podczas pisania artykułu zyskasz nie tylko uproszczony przekaz, ale też zwiększysz jego skuteczność. Pamiętaj, trening czyni mistrza.

Autor tekstu: Paula Kulig

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *