Zbliża się okres świąteczny, który niesie ze sobą zakup prezentów dla bliskich lub przedmiotów dekoracyjnych do domu. Jednak kiedy idziesz do sklepu, zwykle wcześniej robisz listę zakupów, ale przy kasie okazuje się, że zapominasz kupić połowę punktów z tej listy, bo coś zupełnie inne wpadło Ci w oko. Jeśli chodzi o Ciebie, to czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, dlaczego masz taką chęć kupowania tych rzeczy tylko wtedy, gdy jesteś bezpośrednio w sklepie? Odpowiedź znajdziesz w poniższym tekście!
Czym jest marketing sensoryczny?
Marketing sensoryczny lub marketing pięciu zmysłów to forma promowania produktów, która działa bezpośrednio na podświadomość konsumenta. Głównym celem tego typu marketingu jest oddziaływanie na zmysły człowieka, a mianowicie:
- wzrok;
- słuch;
- węch;
- smak;
- dotyk.
Zastosowanie marketingu sensorycznego w sklepach
Atmosfera panująca w sklepach stacjonarnych wpływa na wszystkie ludzkie zmysły. Dlatego, aby móc manipulować każdym aspektem zmysłów, których doznaje człowiek, marketing sensoryczny podzielił się na kilka różnych rodzajów.
Marketing sensoryczny a wzrok
Ze wszystkich zmysłów wzrok jest najistotniejszym kanałem postrzegania świata zewnętrznego. W wizualnym odbiorze marki najważniejsza jest paleta kolorów. Kolor sprawia, że brand jest widoczny, wyrazisty i zapamiętywany. Około 80% informacji człowiek zdobywa za pomocą oczu, dlatego kolor ma silne oddziaływanie psychologiczne. Znajomość psychologicznej semantyki kolorów pomaga dobrać taką kolorystykę, która odpowiada charakterowi i nastrojowi konsumentów oraz najskuteczniej formuje ich emocjonalny odbiór produktu.
Marketing sensoryczny a słuch
Dźwięk oddziałuje na konsumenta poprzez narząd słuchu, który pełni dwie ważne funkcje: percepcji dźwięku i koordynacji ruchu. Niektóre firmy mają własne logo dźwiękowe lub hasło. Przykładem muzycznej tożsamości marki jest reklama Danone, której towarzyszy krótka, ale szybko zapadająca w pamięć fraza. Efekty dźwiękowe pomagają wywołać u klientów określony nastrój związany z produktem lub konkretną marką.
Przeczytaj także: Jak oszczędzać pieniądze? Najlepsze sposoby na oszczędzanie
Marketing sensoryczny a węch
Przejdźmy do narządu zmysłów, jakim jest węch. Zapach jest potężnym środkiem wywołującym wspomnienia i może przenieść osobę w czasie i wywołać uczucia nostalgii. Zapachy mogą zapadać w pamięć emocjonalną. Asocjacje zapachowe z konkretnym kontekstem marki mogą skutecznie zapaść w pamięć.
Marketing sensoryczny a smak
Jest to najsłabszy z pięciu ludzkich zmysłów, ale najmocniej związany ze zmysłem węchu. Jeśli nos nie jest w stanie odbierać zapachów, ta osoba traci 80% zdolności do odbierania smaku. Firmy niespożywcze mają trudności z połączeniem smaku do ogólnego wizerunku swoich marek. Czasem jednak zdarzają się wyjątki, jak choćby marka Colgate. Pasta do zębów tej firmy ma opatentowany, unikalny smak.
Marketing sensoryczny a dotyk
Kolejnym ważnym zmysłem człowieka jest dotyk. Występuje poprzez receptory zlokalizowane w strukturze skóry, dzięki którym określa kształt przedmiotów, ich wielkość, konsystencję, temperaturę, suchość lub wilgotność, położenie i ruch w przestrzeni. Kontakt fizyczny jest najważniejszym elementem decyzji o zakupie. To właśnie z tego powodu wiele sklepów internetowych z odzieżą poniosło porażkę.
Marketing sensoryczny a strony internetowe
Ten rodzaj sprzedaży produktów jest trudniejszy, ponieważ nie można zaangażować wszystkich zmysłów. Aby interakcja z klientem nie była gorsza niż w przypadku zwykłych sklepów zlokalizowanych w galeriach handlowych, należy skupić się i odpowiedzieć na następujące pytania:
- jakie czynniki leżą u podstaw projektowania wizerunku marki?
- jaka teoria jest wykorzystywana w procesie tworzenia obrazu dźwiękowego?
- jak można wykorzystać zapach, aby konsumenci zwrócili uwagę na markę?
- jak można przekazać wrażenia dotykowe przez ekran komputera?
- jaki smak jest typowy dla tej marki?
Marketing sensoryczny – podsumowanie
Marketing sensoryczny jest potężną taktyką rozwoju biznesu, ponieważ wywołuje u ludzi wiele znaczących i zapadających w pamięć reakcji. Dzięki tym reakcjom klienci dobrze zapamiętują markę; rozpoznają ją na podstawie reakcji sensorycznych, których zaznali w momencie kontaktu z nią.
Autor tekstu: Alina Partytska