Kategorie
Ciekawostki i wskazówki

Matryca Eisenhowera – czym jest i jak z niej korzystać?

Matryca Eisenhowera to sposób ustalania priorytetów, który pomaga w planowaniu zadań zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Jeśli czasem nie wiesz w co najpierw ręce włożyć, przeczytaj ten artykuł i sprawdź metodę generała armii Stanów Zjednoczonych.

Czym jest matryca Eisenhowera?

Matryca lub macierz Eisenhowera to metoda planowania działań, której nazwa pochodzi od Dwighta D. Eisenhowera – generała armii i 34. prezydenta Stanów Zjednoczonych. Stosował on własny sposób ustalania priorytetów, aby nie zatracić się w natłoku zadań i zachować produktywność. Polega ona na odróżnianiu spraw ważnych od pilnych i świadomym ustalaniu kolejności ich wykonywania.

Jak korzystać z macierzy Eisenhowera?

Koncepcja macierzy Eisenhowera polega na podziale spraw do wykonania na cztery poniższe grupy. Najwygodniej stworzyć rozpiskę zadań na kartce lub komputerze. Następnie należy się zastanowić, co jest naszym celem i jakie zadania przydzielić do każdej z grup.

Pierwsza grupa: ważne i pilne – to zadania, które należy jak najszybciej zrealizować. Są to sprawy, których termin wykonania wkrótce mija, sytuacje awaryjne, pilne prośby o dużym znaczeniu. Np. termin złożenia dokumentów do urzędu, wykonania umowy, nagłe zachorowanie.

Druga grupa: ważne, ale nie pilne – to zadania, które nie mają konkretnego terminu, ale ich wykonywanie przynosi nam korzyści i należy je odpowiednio zaplanować. Mogą to być np. ćwiczenia fizyczne, hobby, spędzanie czasu z rodziną, udział w szkoleniach, realizacja kluczowych obowiązków zawodowych.

Te działania należy zaplanować ze szczególną uwagą na czas potrzebny do ich wykonania i konsekwentnie wykonywać. To kluczowa grupa matrycy Eisenhowera, w której znajdują się wszystkie sprawy ważne dla naszego rozwoju i szczęścia. Pracując na bieżąco nad zadaniami z tej grupy, unikniemy ich przejścia do grupy ważne i pilne.

Trzecia grupa: pilne, ale nieważne – to zadania, które wołają o natychmiastową uwagę, ale nie są dla nas ważne. Np. telefony lub maile w sprawach mało dla nas istotnych, prośby o pomoc, zadania przydzielane w formie pilnej, na ostatnią chwilę, lecz nieistotne z naszego punktu widzenia.

Takie sprawy można przydzielić innym, zignorować lub zaplanować ich wykonanie w dogodniejszym czasie.

Czwarta grupa: nieważne i niepilne – to sprawy, które możemy zignorować. Są to tak zwane pożeracze czasu, które nie przynoszą nam korzyści ani rozwoju. Np. nadmierne przeglądanie portali społecznościowych i oglądanie telewizji, zbyt długie dyskusje ze współpracownikami.

Przeczytaj również: Skuteczne strategie zarządzania projektami: planowanie, monitorowanie i realizacja

Co nam daje matryca Eisenhowera?

Za pomocą macierzy Eisenhowera możemy zaplanować sobie dzień, tydzień lub miesiąc. Metoda ta pomoże spojrzeć z dystansu na swoje zadania. Praktykując ją, nauczymy się zarządzać własnym czasem, odróżniać sprawy ważne. Uświadomimy sobie potrzebę udoskonalenia procesów lub ćwiczenia asertywności. Należy przy tym pamiętać, że każdy potrzebuje czasu na tzw. nicnierobienie i na to również powinniśmy znaleźć miejsce w grupie ważne, ale nie pilne.

A jak Ty oceniasz tę metodę? Daj znać w komentarzu.

Autor tekstu: Anna Mnich

Od trzech lat rozwija swoje umiejętności w marketingu w firmie przemysłowej, gdzie zajmuje się między innymi pisaniem artykułów, tworzeniem tekstów na social media i strony promocyjne.

Entuzjastka nauki języków obcych. Niezmiennie fascynuje ją możliwość porozumiewania się ze sobą w różnych językach. Absolwentka filologii rosyjskiej, od lat ucząca się hobbystycznie języka angielskiego oraz poznająca język hiszpański.

W wolnych chwilach czyta książki i rozwija kreatywność w sztukach plastycznych.

Dodatkowo projektuje oprawy graficzne e-booków i grafiki reklamowe dla twórców cyfrowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *