Kategorie
Copywriting

Microcopy – czym jest i kiedy się używa

Każdy z nas spotyka się z krótkimi, zrozumiałymi komunikatami, które mają pomóc w nawigacji na stronie (komentarze, adnotacje). Właśnie microcopy zajmuje się tworzeniem treści tego typu. Można spotkać się z tym nie tylko w internecie, ale również na ulicy.

Kiedy warto zastosować microcopy?

Jeśli forma microcopy ma ułatwić nawigację po stronie lub czynnościach wykonywanych na stronie np. zakupach, to najlepiej sprawdzi się na stronach sprzedażowych, aukcyjnych. Nie jest to jednak żadne ograniczenie. Przydaje się na stronie każdej firmy. Pomaga w szybkim i łatwym wyszukiwaniu potrzebnych informacji, zwłaszcza na bardzo rozbudowanej witrynie.

Komunikaty, takie jak gdzie znajduje się formularz kontaktowy lub rejestracji można stworzyć szybko i bezproblemowo, dlatego może to zrobić programista. Niestety używają często języka technicznego, który niekoniecznie powoduje lepsze rozumienie sprawy w innych adnotacjach lub instrukcjach. Dlatego też jest to kolejna dziedzina/odłam, w której przydaje się pomoc i współpraca z copywriterem. Szczególnie dla firm, które dbają o szczegóły i chcą, aby wszystko było czytelne i zrozumiałe, a zarazem profesjonalne.

Korzyści z zastosowania zwięzłych treści

Niezmiernie waże jest to, żeby klient zrozumiał zawartość strony. Jeśli strona jest bardzo rozbudowana i nie ma żadnych adnotacji, to klient może się bardzo szybko zniechęcić. A nie chodzi o to, aby odstraszyć ludzi albo ich zrazić do strony, dlatego też warto na samym początku tworzenia strony uwzględnić ewentualne podstawowe komunikaty, instrukcje itd. W miarę rozrostu strony i dodawania nowych podstron, zakładek potrzebne będą kolejne informacje.

Biorąc pod uwagę microcopy, warto zauważyć, że zwięzłe i konkretne teksty mogą mieć duży wpływ na sprzedaż produktów lub usług. Oferta, szata graficzna strony, opisy mogą pozytywnie wpłynąć na sprzedaż. Jednak może być też na odwrót, dlatego wszystko powinno być przemyślane.

Microcopy a marketing

Komunikaty typu „Wrzuć do koszyka” zna każdy. Znajdują się na każdej stronie sprzedażowej, czasami w innych formach. Jest to jedna z technik marketingowych. Jednak to stwarza pewnego rodzaju problem natury marketingowej. Komunikat, pomimo że jest czytelny i zrozumiały, nie jest oryginalny. Żeby zadziałała perswazja, powinno być to pomysłowe hasło, np. „Chcę to!” „Biorę to” lub coś bardziej kreatywnego. Kiedy strona jest skierowana do danej grupy ludzi, czyli np. dla konkretnego regionu, to można użyć gwary.

Nie mając oryginalnych pomysłów, warto zatrudnić lub współpracować z copywriterem, on z pewnością wymyśli coś świetnego.

Warto zwrócić uwagę, że microcopy jest również używane w życiu codziennym nie tylko w internecie. Przykładowo na witrynie sklepowej kartka z napisem „Dam pracę” albo sms od operatora, to wszystko wiąże się z microcopy. Ich zadaniem jest przyciągnać uwagę i udaje się to przy pomocy różnych „narzędzi”. W witrynie sklepowej można wywiesić kartkę koloru innego niż biały, w sms można użyć emotikony lub kilka wykrzykników.