Ilość wyszukiwań z urządzeń mobilnych rośnie z roku na rok. Obecnie ponad 50% z nich odbywa się za pomocą smartfonów. Dlatego tradycyjny webwriting ustępuje miejsca mobile copywritingowi.
Mobile copywriting – definicja
Odpowiedzią na pędzący wzrost użytkowników małych ekranów w sieci jest mobile copywriting, zwany również smartwritingiem. Jest to sposób tworzenia treści, która będzie miła dla oka użytkowników smartfonów i tabletów. A tych wyróżnia niski poziom cierpliwości.
Wystarczy jedna sekunda, by mobile user zniechęcił się do odwiedzanej witryny. Tutaj rodzi się pytanie: Jak go zachęcić do pozostania na stronie internetowej? Poniżej przedstawiam kilka zasad, które to umożliwią.
Złote zasady smartwritingu
Mobile-friendly content opiera się na określonych zasadach, których respektowanie przyciągnie uwagę użytkowników małych ekranów. Oto najistotniejsze z nich!
Twórz krótkie i magnetyzujące nagłówki
Rolą nagłówka jest przyciągnąć uwagę odbiorcy i zachęcić do przeczytania całego artykułu. Skuteczną metodą jest zastosowanie w nim wyliczanki lub prostego i prowokującego pytania.
Trzeba jednak pamiętać, żeby nie były one za długie. Najlepiej, żeby mieściły się w jednym wersie. Wtedy mobile user z łatwością zeskanuje go wzrokiem i będzie skłonny przenieść swoją uwagę na treść artykułu.
Pisz zwięźle, krótko i na temat
Posiadaczy smartfonów i tabletów łatwo zdekoncentrować. Wystarczy jedno powiadomienie, aby odwrócić ich uwagę od czytanej treści. Długie i złożone zdania nie sprawdzą się. Liczą się krótkie i zwięzłe zdania, nasiąknięte merytoryczną informacją. „Lanie wody” jest zabronione.
Stosuj krótkie akapity
Ściana tekstu to straszak na użytkowników mobilnych. Aby tekst był „mobile friendly”, podziel go na krótkie akapity. Nie powinny być dłuższe niż 4–6 linijek.
Zadbaj o formatowanie
Odpowiednio sformatowany tekst jest łatwiejszy w odbiorze. Oto kilka skutecznych reguł formatowania pod urządzenia mobilne:
- zamieszczaj wypunktowania i numeracje – pomagają skanować tekst i odnaleźć istotne informacje,
- stosuj pogrubienia, podkreślenia i kursywy – zwracają uwagę na kluczowe treści artykułu,
- używaj odpowiedniej czcionki – w myśl zasady „mały ekran, duża czcionka”, wskazana jest czcionka bezszeryfowa w rozmiarze 16 (lub większa).
Wprowadź multimedia do tekstu
Odpowiedniej jakości załącznik multimedialny zatrzyma uwagę czytelnika internetowego. Treść wzbogacona o filmy, obrazy czy infografiki jest miła dla oka i łatwiejsza w odbiorze. Szczególnie te ostatnie są niezwykle wartościowe, ponieważ stanowią skrót najważniejszych informacji w formie graficznej.
Utrzymuj uwagę odbiorcy
Niech każde zdanie w tekście niesie konkretną wartość dla czytającego. Zadbaj, aby treść była dynamiczna, co jakiś czas zadaj pytanie. Zwiększy to zaangażowanie odbiorcy. Warto również stosować call-to-action, czyli wezwanie do działania, np. Sprawdź!, Zadzwoń!, Kliknij!. Pozwoli to wywołać pożądaną reakcję i osiągnąć cel.
Mobile writing – podsumowanie
Pisanie pod urządzenia mobilne nie jest tak trudnym wyzwaniem, jakby mogło się wydawać. Pamiętając o wymaganiach, jakie stawia mobile copywriting, z łatwością osiągniesz sukces. Można je streścić w następujących podpunktach:
- zdania krótkie i nasycone informacjami,
- nagłówki przyciągające i dostosowane do ekranu urządzenia mobilnego,
- akapity krótkie i dobrze sformatowane,
- treści angażujące i zaopatrzone w multimedia.