Kategorie
Marketing

Outbound marketing – kiedy warto go stosować?

Tradycyjna forma reklamowa, stosowana od dekad to narzucanie odbiorcom treści reklamowych, pomimo ich woli. Ta forma promocji nazywa się outbound marketingiem, po polski tłumaczona jako reklama wychodząca. Za reklamę płaci się słono, ale czy warto stosować tę masową formę próby dotarcia do odbiorców, skoro dużą rolę odgrywa tutaj losowość, a ponadto mamy już dyspozycji nowocześniejsze metody promocji? Sprawdź, czym jest outbound marketing! 

Outbound marketing – metody

W outbound marketingu wykorzystuje się wszystkie media, by zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów i zbudować markę. Reklama może się pojawiać m.in. w telewizji, radio czy prasie.

Stosowanie outbound marketingu w przestrzeni internetowej opiera się na wyświetlaniu reklam, niezwiązanych  tematycznie ze stroną, na której się pojawiają. Często odwiedzane strony o ugruntowanej pozycji, m.in. portale i blogi, mają u siebie opcję wykupu banerów reklamowych.

Nie mamy jednak wpływu, w jakim kontekście osadzona będzie reklama i tematycznie wyświetlą wśród innych zupełnie bez sensu.

Outbound marketing wykorzystuje również e-maile, co często kwalifikujemy jako spam. To prowadzi do podsumowania, że outbound marketing często postrzegamy jako nachalny, przeszkadzający, co może wręcz zniechęcić, a nie przekonać do skorzystania z oferty.

Outbound marketing opiera się na dużej ilości reklam, wyświetlanych bardzo często, ale bez dedykowania ich potencjalnym zainteresowanym.

Oczywiście, zdarza się, że reklama trafia akurat w potrzeby odwiedzających daną stronę, zwłaszcza jeśli będzie wyglądać ciekawie. Trzeba być tylko świadomym, że tutaj ilość jest przedkładana nad jakość. Czynnik przypadkowości pozostaje bardzo wysoki.

Inaczej ma się rzecz z nowocześniejszą formą promocjiinbound marketingiem, w którym kładzie się nacisk na bycie znalezionym przez zainteresowanego klienta i utrzymanie uwagi poprzez spełnienie jego konkretnych potrzeb.

Skuteczność outbound marketingu

Outbound marketing stosowany w sieci jest już mniej popularny niż kiedyś, bo jego zwrot jest często niewspółmierny z kosztami, jakie trzeba ponieść. Pomimo tego są sytuacje, w których outbound marketing pozostaje wciąż skuteczny.

Outbound marketing – korzyści

Widoczność w sieci – reklama wychodząca umożliwia szybkie zaistnienie w internecie. Działa natychmiast, więc jest  przydatny w rozpoczynaniu działalności firmy, gdy ta nie ma jeszcze rozwiniętego contentu.

Trzeba wziąć pod uwagę, że widoczność w wyszukiwarkach pojawia się dopiero po kilku miesiącach, więc płatne reklamy mogą być odpowiednim rozwiązaniem na rozruch.

Zdobycie grona odbiorców na portalach społecznościowych – podobna sytuacja jest z fanpage’ami. Początkowo tylko płatne reklamy pozwalają zaistnieć w świadomości odbiorców.

Oczywiście, ciekawa zawartość, czyli content przyniesie prawdopodobnie szerokie grono czytelników, ale bez reklamy nie będą wiedzieć nawet, że strona istnieje.

Promocja poza siecią – marketing wychodzący opiera się nie tylko na wirtualnych reklamach. Ale również tradycyjnych papierowych ulotkach czy reklamie w prasie. Outbound marketing jest wciąż skutecznym i stosowanym środkiem, by zaistnieć na lokalnym rynku.

Podsumowanie

Outbound marketing, choć wyparty przez spersonalizowaną reklamę typu inbound marketing, wciąż znajduje zastosowanie. Musi być to przemyślane, bo wiąże się z niemałą inwestycją. O jej sensie decyduje zwrot w postaci zdobyciu klientów lub w przypadku fanpagu – obserwujących.