Badania przeprowadzone w 2023 roku pokazały, że 100% internautów zrobiło choć raz w życiu zakupy przez Internet. Tym samym odnotowano wzrost w porównaniu do roku poprzedniego, w którym jedynie 87% ankietowanych potwierdziło kupowanie w sieci. Warto wiedzieć, że rok do roku rośnie jednak nie tylko liczba osób kupujących przez Internet, ale także liczba samych transakcji zakupowych, zwłaszcza w określonych porach roku.
Peak sprzedażowy – raz czy kilka razy w roku?
Peak sprzedażowy, czyli szczyt sezonu zakupowego, ma miejsce kilka razy w roku, jednak nie zawsze liczba transakcji rośnie równie wysoko.
Na początku należy wyjaśnić, że nie bez przyczyny przyjęło się używać angielskiego słowa peak, oznaczającego szczyt – przykładowo, górski – do określenia kulminacyjnego momentu, w którym firmy odnotowują największy wzrost zamówień i sprzedaży on-line.
Moda na świętowanie zakupów przyszła bowiem do Polski z krajów anglojęzycznych, choć obecnie również Chińczycy mogą pochwalić się świętem zakupowym, które sami zapoczątkowali i rozpropagowali.
Peak sprzedażowy – nie tylko na Święta Bożego Narodzenia
Jak wspomniano, peak sprzedażowy nie zawsze osiąga równie wysoki szczebel. Wprost przeciwnie – szczyt zakupowy ma miejsce kilka razy w ciągu roku, dochodząc do najwyższego poziomu w grudniu, przed Świętami Bożego Narodzenia.
Drobne podarunki z okazji corocznych świąt
Zanim sprzedaż osiągnie moment kulminacyjny, w miesiącach poprzedzających Boże Narodzenie, da się zaobserwować pewną cykliczność. W pierwszej połowie roku sklepy odnotowują bowiem znaczący wzrost sprzedaży przed: Walentynkami, Dniem Kobiet, Dniem Matki oraz Dniem Dziecka, a także przed Świętami Wielkanocnymi.
Letnie wyprzedaże
Wartym uwagi jest także okres lipcowych letnich wyprzedaży, skupiający się jednak głównie na sprzedaży odzieży.
Peak sprzedażowy – powrót uczniów do szkoły
Pierwszym ważnym wydarzeniem zakupowym w roku kalendarzowym, trwającym dłużej niż zaledwie kilka dni, jest powrót uczniów do szkoły, nazywany z języka angielskiego back to school. Obejmuje okres sierpnia oraz początku września i związany jest ze wzrostem sprzedaży produktów takich jak: odzież, przybory szkolne, plecaki i urządzenia elektroniczne.
Peak sprzedażowy zawdzięczany Chińczykom
Z kolei produktem chińskiej branży e-commerce jest Dzień Singla, świętowany corocznie 11 listopada, którego data składa się z co najmniej czerech jedynek. Jest znany na całym świecie dzięki firmom takim, jak Alibaba, która jest właścicielem m.in. Aliexpress – serwisu sprzedażowego, z którego korzystają konsumenci na całym świecie.
Przeczytaj również: Small business – czym jest i dlaczego warto się tym zainteresować?
Dzień Singla
Dzień Singla powstał jako przeciwieństwo Walentynek i zachęca singli, aby zadbali o siebie. Sprzedawcy internetowi, nie tylko w Chinach, oferują tego dnia ogromne rabaty, aby tylko zwiększyć sprzedaż. Do zwyczaju przeszło już przedłużanie okazji z 11 listopada w ramach Dni Singla lub Tygodnia Singla.
Peak sprzedażowy na Black Friday
Podobny zwyczaj przechodzenia święta zakupowego w cykl kilku dni czy nawet tygodni można zaobserwować w przypadku pochodzącego z Ameryki Black Friday. Czarny Piątek przypada zawsze po Święcie Dziękczynienia, czyli po czwartym czwartku listopada, i zdarza się, że zamienia się w Black Week, wyznaczając tym samym początek sezonu zakupów bożonarodzeniowych.
Cyber Monday – peak sprzedażowy tuż po Czarnym Piątku
Nieco mniej znanym w Polsce świętem zakupowym jest Cyber Monday, obchodzony w poniedziałek po Święcie Dziękczynienia. Pierwotnie został pomyślany jako odpowiednik Black Friday, ale skupiający się na okazjach internetowych.
Od Black Friday do Bożego Narodzenia – prawdziwy peak sprzedażowy
Gdyby koniecznym było wskazanie jednego szczytu zakupowego, byłby to oczywiście okres przed Świętami Bożego Narodzenia, rozpoczynający się od Black Friday lub, obchodzonych 6 grudnia, Mikołajek.
W tym czasie rozpoczyna się gorączka kupowania prezentów świątecznych, trwająca aż do 24 grudnia. Zwykle kończy się ona zakupami robionymi na ostatnią chwilę, podczas których klienci są skłonni do sięgania głębiej niż zwykle do kieszeni.
Peak sprzedażowy – czy warto wtedy kupować?
W czasie szczytu sprzedażowego sklepy obserwują wzrost popytu ze strony klientów. Same z kolei przygotowują wyjątkowe oferty i rabaty, aby przyciągnąć jeszcze więcej konsumentów i zwiększyć sprzedaż. Czy jest to dobry okres na robienie zakupów? Z pewnością tak, zwłaszcza, że dzięki transakcjom w sieci unika się tłumów.
Autor tekstu: Małgorzata Malicińska