Kategorie
Copywriting

Recykling treści – czy warto go wykorzystać?

Recykling treści to nic innego, jak ich przetwarzanie. Nie oznacza to jednak, że materiały, które posiadasz, do niczego się nie nadają. Przeciwnie – to właśnie z najlepszych artykułów warto tworzyć kolejne, żeby docierały do jak najszerszej grupy odbiorców.

Z tego tekstu dowiesz się, dlaczego i jak przekuwać starsze treści w nowe, lepiej widziane przez wyszukiwarki oraz generujące więcej odsłon.

Po co recyklingować treści?

Przede wszystkim, żeby oszczędzać swój czas, ale od razu zaznaczę, że to wcale nie jest opcja dla leniwych. Po prostu warto korzystać z najlepszych pomysłów i materiałów, na które wciąż trafiają nowi użytkownicy. Tematy, na które wpadłeś jakiś czas temu wciąż mogą na Ciebie pracować. Nie wystarczy jednak stworzyć artykuł, opublikować i przez lata do niego nie zaglądać myśląc, że ruch na nim utrzyma się sam. Przykro mi, to tak nie będzie działać.

Nawet świetne treści z tysiącami wejść warto, a nawet należy poddawać recyklingowi, żeby Twoja praca nie poszła na marne. Wyszukiwarki nie lubią nieaktualnych i opublikowanych dawno temu tekstów. Trzeba też stale śledzić zmiany w zasadach SEO.

Recyklinguj treści, ale rób to z głową

Od razu zaznaczę, że ponownego wstawienia tego samego tekstu czy nawet jego sparafrazowania nie można nazwać recyklingiem. Nie będzie to też skuteczny sposób na ulepszenie go, wręcz przeciwnie. Internet nie lubi kopiowania treści.

W zależności od tego, które materiały chcesz wziąć ponownie na warsztat i w jaki sposób się nimi zająć, rozróżniamy dwa typy przetwarzania. Pierwszy z nich jest dość oczywisty i powinieneś wykorzystywać go regularnie. Drugi wymaga więcej pracy, ale może przynieść spore korzyści i kto wie, może odkryjesz nowe pasje?

Aktualizuj, odświeżaj, przypominaj

Mając swoją stronę, zapewne posiadasz również narzędzie do jej analizy, na przykład Google Analitycs. Warto regularnie sprawdzać listę najczęściej odwiedzanych podstron. Zwracaj przy tym uwagę, ile czasu średnio użytkownicy poświęcają na czytanie danych treści. Szkoda by było marnować wysoką popularność artykułów, zatem jeśli widzisz, że odbiorcy są na stronie tylko chwilę, może to oznaczać, że trzeba poddać tekst recyklingowi.

Zrób listę treści do przetworzenia. Oceń je pod względem aktualności, czytelności, użycia słów kluczowych. Po kolei zmieniaj artykuły, dostosowuj je pod wyszukiwarki, wstawiaj nagłówki, zmieniaj daty na aktualne, jeśli użyłeś ich w treści. Tak, przed Tobą sporo pracy. Będziesz mógł się poczuć jak prawdziwy copywrter. Jeśli nie masz czasu albo nie czujesz się na siłach, skorzystaj z pomocy profesjonalistów. Dostosują oni Twoje teksty pod aktualnie obowiązujące trendy.

Zaktualizowane materiały warto ponownie udostępnić. Nie szkodzi, że już kiedyś to zrobiłeś. Nie myśl o tym, że przecież niektórzy obserwatorzy już kiedyś je widzieli. Po pierwsze, mogą już ich nie pamiętać i chętnie sobie przypomną. Po drugie, Twoja społeczność rośnie i zapewne większość tej grupy nie przejrzała całej historii postów.

Baw się formatami docierając do różnych odbiorców

Teksty przyciągają sporą liczbę czytelników, ale prócz osób, które lubią słowo pisane, są jeszcze wielbiciele podcastów i filmów. Nie można też zapominać o zwolennikach informacji w pigułce – oni chętnie zawieszą wzrok na infografice.

Nie musisz wybierać, który temat opiszesz, a o którym opowiesz w inny sposób. Wykorzystaj jak najwięcej formatów przedstawiając tę samą, świetną treść. Baw się tym. Sprawdź, co okaże się strzałem w dziesiątkę i zbierze najwięcej odbiorców.

Podobnie, jak w pierwszym rodzaju recyklingu treści – przygotuj listę artykułów, które były najchętniej czytane i cieszyły się popularnością. Pomyśl, jak mógłbyś je jeszcze wykorzystać. Możliwości są ogromne!

Pamiętaj jednak, żeby nie kopiować materiałów słowo w słowo. Nie na tym polega recykling. Każdy format rządzi się innymi prawami, poznaj je przed przystąpieniem do pracy. Na portal ze zdjęciami wyszukaj najlepszych ujęć, naucz się robienia profesjonalnych infografik, przed nagraniem podcastu zaopatrz się w dobry mikrofon, zanim zrobisz film – poczytaj o montażu.

Wątpliwości na bok – po prostu warto recyklingować treści

Masz już pewność, że recykling treści jest czymś, czym powinieneś się zajmować regularnie, prawda? Oszczędność czasu, odkrywanie nowych formatów, docieranie do większej liczby odbiorców, wzrost ruchu na stronie, rozwój marki – same zalety!

Autor tekstu: Magdalena Sarama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *