Dzisiaj hasło „small business” jest często spotykane na najróżniejszych platformach internetowych. Nie każdy jednak wie, na czym polega ten sposób pracy i dlaczego jest on tak popularny, przede wszystkim wśród młodych ludzi. Przekonajmy się!
Czym jest small business?
Nazwą tą opisuje się sklepy lub producentów, które prowadzone są przez jedną lub kilka osób. Mają one znacznie mniejszy dochód niż wielkie korporacje. Oprócz tego często charakteryzują się tym, że produkty lub znaczna ich część – robione są ręcznie. Tzw. małe biznesy pracują na swoją dobrą ocenę swoją rzetelną pracą.
Jakie są zalety i wady małych biznesów?
Patrząc na taką formę pracy z perspektywy właściciela/pracownika i klienta, będziemy w stanie zobaczyć jej różne strony.
Zaletami ze strony właściciela/pracownika są:
- możliwość realizowania swoich własnych pomysłów, a nie tych narzuconych przez innych;
- kreowanie planów pracy w dogodny dla siebie sposób;
- możliwość samorozwoju;
- tworzenie swoich własnych reguł i zasad pracy;
- swoboda i niezależność.
Wadami są np.:
- prawdopodobieństwo potrzeby pożyczki;
- możliwość nieporadzenia sobie z ilością obowiązków;
- brak gwarancji stałego zarobku;
- możliwy brak (pozytywnego) odzewu;
- możliwa fala (personalnej) krytyki.
Zalety z perspektywy klienta to:
- niemal 100% gwarancja wykonania rzetelnej pracy przez producenta;
- większe szanse na spersonalizowanie produktu/usługi;
- cena odpowiadająca jakości;
- możliwość znalezienia producenta, który odpowiada wszystkim jego wymaganiom;
- poczucie wsparcia/pomocy pracowitej jednostce.
Wady to:
- możliwe wysokie ceny wynikające z procesu tworzenia produktu;
- znaczne ograniczenie dostępności produktów;
- długi czas oczekiwania na realizacje zamówienia.
Dlaczego warto wspierać małe biznesy?
Podstawowym aspektem, dla którego warto wspierać ten typ biznesu jest fakt, iż małe biznesy wprowadzają na rynek dużą różnorodność. Niemal każdy właściciel biznesu ma swój unikalny produkt lub usługę oraz pomysł na ich realizowanie. Gdyby nie oni wszystko wyglądałoby dokładnie tak samo – mało opcji i ta sama cena. Oprócz tego małe biznesy wspomagają rynek, oferując kolejne miejsca zatrudnienia – jest to realna walka z bezrobociem.
Innym elementem opowiadającym się za wspieraniem małych biznesów jest ich skupienie na kliencie. Można by powiedzieć, że tzw. „small businessy” mają nowocześniejsze podejście do słów „klient nasz Pan”. Właściciele takich biznesów wykazują większą chęć oraz elastyczność w możliwości zmian w produktach/usługach; realnie odnoszą się do otrzymywanego feedbacku i systematycznie wprowadzają zmiany, które mają za zadanie zadowolić obydwie strony. Wiele small businessów działa też na zasadzie „commision realization”, która działa na wykonywaniu dokładnie tego, czego oczekuje od nich klient – jest to popularne wśród grafików lub jubilerów.
Przeczytaj również: Jak sztuczna inteligencja zmienia krajobraz pisarstwa i publikacji książek
Oprócz tego wspieranie małych biznesów to także wspieranie lokalnej ekonomii. Wszystko oczywiście zależy od polityki podatkowej danego regionu, lecz w większości przypadków kupowanie produktów od małych i niezależnych producentów sprawi, że podatki przez nich płacone (które prawdopodobnie wzrosną) zostaną w znacznym stopniu wykorzystane na rozwój lokalny.
Czy każdy może założyć swój mały biznes?
Odpowiedź na to pytanie brzmi: tak, jak najbardziej! Każda osoba, która ma pomysł na własny biznes oraz jest gotowa podjąć ryzyko powinna jak najbardziej spróbować swoich sił. Wielu młodych ludzi zaczyna swoją przygodę jako właściciele małych biznesów poprzez sprzedaż i promocje na różnych platformach takich jak np. Instagram, TikTok czy Vinted. Po uzyskaniu rozgłosu oraz większej ilości klientów, często decydują się oni na przeniesie na platformy stworzone stricte do sprzedaży, takie jak Etsy lub Shopify. Najczęściej dopiero po kilku latach pracowania w takiej formule decydują się na wzięcie udziału w kursach marketingowych (z zarządzania i tworzenia stron internetowych) lub zatrudnienie specjalisty, który pozwoli im na jeszcze większy rozwój. Tak właśnie wiele małych biznesów pracuje na swój wzrost zysków dalej pozostając jako jednoosobowe lub kilkuosobowe działalności.
Small business – podsumowanie
Okazuje się więc, że małe biznesy są gorącym tematem nie bez powodu. Jest to narzędzie do wielopoziomowego rozwoju. Na istnieniu small businessów zyskują nie tylko ich właściciele i klienci, ale i całe lokalne społeczności ekonomiczne. Małe biznesy wprowadzają na rynek różnorodność i świeżość, a także nowe miejsca pracy – po cichu napędzają gospodarki na całym świecie. Są one ucieleśnieniem satysfakcji – producenta, którego praca jest doceniania i przynosi mu zyski oraz klienta, który poza dużym wyborem produktów i usług ma tez realny wpływ na ich wygląd i realizacje. A zatem, pora zainteresować się lokalnymi perełkami biznesowymi i zacząć je wspierać, czyż nie?
Autor tekstu: Nadia Stasz