Wielu początkujących copywriterów, obierając swoją ścieżkę kariery, zastanawia się w którą stronę pójść – być wszechstronnym, czy jednak wybrać konkretną specjalizację w copywritingu? Mając do wyboru szeroki wachlarz możliwości, można się łatwo pogubić. Rynek konkurencji ciągle rośnie i trzeba umieć w niego się wdrożyć. Jaka więc ścieżka rozwoju w zawodzie copywritera będzie dla nas odpowiednia?
Rynek pracy dla copywriterów
Rynek pracy rozwija się z dnia na dzień i codziennie pojawiają się oferty dla copywriterów. Praca w firmie i pisanie tekstów na zlecenie jest dla niektórych spełnieniem marzeń. Inni początkujący copywriterzy jednak wybierają swoją ścieżkę kariery jako „wolny strzelec”. Wszystkie te drogi są dobre, lecz trzeba znać swoje umiejętności na tyle, by móc się spełniać w zawodzie.
Podstawą dobrej pracy i jej efektów jest lubienie tego, co się robi. Pracodawca bądź zleceniodawca prędzej czy później dostrzeże nasze nastawienie. Aby się jednak spełniać, trzeba wiedzieć na czym stoimy, jaką mamy wiedzę i jak pewnie czujemy się w danej dziedzinie.
Specjalizacja w copywritingu, czyli pełen focus
Podczas swojej kariery copywritera będziesz pisał przeróżne teksty. Napisanie jednych przyjdzie tobie z łatwością, z innymi będziesz musiał się trochę bardziej pomęczyć. Taka jest ludzka natura – nikt nie jest we wszystkim alfą i omegą. Jeśli jednak czujesz się w jakiejś dziedzinie lepiej i wiesz, że temat np. finansów to twój „konik”, może warto zastanowić się nad specjalizacją w copywritingu?
Zalety i wady specjalizacji w copywritingu
Zdecydowanym walorem specjalizacji w copywritingu jest to, że piszesz teksty z takiego obszaru, w którym czujesz się najlepiej i masz największą wiedzę. Są one dzięki temu najbardziej efektywne i jest duża szansa, że spełnią oczekiwania zleceniodawcy. Poczujesz też satysfakcję ze swojej pracy jako copywriter i większą motywację do jej wykonania.
Przeczytaj również: Obsługa klienta – co zrobić, by była efektywna?
Główną wadą jest jednak to, że zwężasz swoje szanse na zdobycie zlecenia. Zamykając się na konkretną specjalizację w copywritingu, będziesz szukał tylko zgodnych z nią zamówień na teksty. Przez to też nie poszerzasz swoich horyzontów i nie zdobywasz nowych umiejętności w różnych dziedzinach, ponieważ ciągle trzymasz się wybranej.
Wszechstronność – czy to dobra opcja?
Inną z opcji rozwoju jako copywriter jest wszechstronność. Czujesz się dobrze w każdej dziedzinie i wiesz, że podołasz wszelkim trudnościom. Nie ma dla Ciebie rzeczy niemożliwych oraz chcesz sięgać coraz dalszych gwiazd. Jesteś otwarty na wszelkie propozycje i zrobisz wszystko, aby dać z siebie sto procent. Wszechstronność jest w takim razie dla ciebie!
Zalety i wady wszechstronności
Zaletą wszechstronności jest to, że prościej będzie ci znaleźć zlecenie. Nie musisz szukać konkretnych – w końcu w każdym temacie czujesz się dobrze. Nie zamykasz się na nowe doświadczenia i ciągle poszerzasz swój światopogląd. Zyskasz też umiejętność odnajdywania się w każdej sytuacji i żadne zlecenie cię nie zaskoczy.
Jednakże im więcej gałęzi copywritingu się chwytasz, tym są one mniej efektywne. Niemożliwe jest stuprocentowe opanowanie wszystkich dziedzin. Nie skupiamy się na jednej rzeczy i jej nie rozwijamy, tylko na kilku. Jak mówi stare, znane nam wszystkim przysłowie – co za dużo to niezdrowo. Zawsze nam się może przez ten natłok informacji coś pomieszać czy zapomnieć. Jest to zdecydowaną wadą wszechstronności i tu wygrywa specjalizacja w copywritingu.
Specjalizacja w copywritingu – podsumowanie
Copywriter ma do wyboru najróżniejsze ścieżki rozwoju. Wybór zależy od jego osobistych preferencji i umiejętności. Ja osobiście wybrałabym wszechstronność z tego względu, że pozwala na zdobycie nowej wiedzy z różnych dziedzin, lecz każdy człowiek jest inny i decydując się na jedną z opcji rozwoju swojej kariery wie, że to będzie dla niego najlepsze. Jeśli jednak się przeliczył – może z łatwością zmienić swoje preferencje. Dążmy do tego, aby praca była dla nas przyjemnością, a nie dołującym obowiązkiem.
Autor tekstu: Aleksandra Brach