Algorytmy to zaawansowane programy oceniające zawartość stron internetowych według określonych wytycznych. Cały czas powstają aktualizacje i całkowicie nowe algorytmy. Dzięki nim użytkownicy otrzymują jedynie treści interesujące oraz pomocne, co znacząco wpływa na wygodę korzystania z wyszukiwarki. Do jednego z tych rodzajów algorytmów należy właśnie TrustRank.
Czym jest i jak działa TrustRank?
TrustRank (ang. trust – zaufanie) jest dopełnieniem znanego algorytmu PageRank. Jego zadaniem jest weryfikacja zawartości strony pod względem jakości, jak również linków przychodzących i wychodzących. Sprawdza również, czy tematyka odpowiada do wyszukania. TrustRank Ocenia więc strony pod względem zaufania oraz ogranicza dostęp użytkowników do treści zawierających materiały powielone, bezwartościowe czy szkodliwe.
Istnieje ponad 200 czynników, które wyszukiwarka bierze pod uwagę przy określaniu poziomu zaufania strony. Jednym z najważniejszych jest obecność odnośników kierujących do innych stron. Lub z innych do naszej obdarzonych wysokim poziomem zaufania, które pomagają w ustaleniu wiarygodności danej strony oraz zamieszczanych na niej treści.
Wpływ algorytmu na pozycjonowanie
Google podtrzymuje, iż wyszukiwarka nie wykorzystuje algorytmu TrustRank do ustalania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Mimo to pojawia się wiele wątpliwości oraz podejrzeń w tym temacie. Są one spowodowane faktem, iż znaczenie w pozycjonowaniu ma zarówno jakość oraz użyteczność zamieszczanych treści, jak również linkowanie. Ponadto, liczy się także czas istnienia strony (im dłuższy, tym wyższe są wskaźniki). Są to zatem te kwestie, które TrustRank ma za zadanie sprawdzić. Tak więc, nawet jeśli algorytm ten nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, to – ze względu na możliwość weryfikacji jakość treści na stronie oraz poziomu linkowania – staje się pewnego rodzaju wskaźnikiem, sprawdzającym dostosowanie strony do wyszukiwarki Google.
Co wpływa na TrustRank?
Dokładna lista czynników, które Google bierze pod uwagę, nie jest jawna. Istnieją jednak metody, które mogą pomóc uzyskać stronie wyższą pozycję w rankingu zaufania.
Na TrustRank wpływa:
- jakość treści zamieszczanych na stronie – teksty na stronie powinny być przejrzyste, wartościowe oraz przydatne dla użytkowników, by wyszukiwarka wysoko je oceniła; nie mogą być one również duplikatami;
- historia domeny – długo funkcjonujące witryny budzą większe zaufanie wyszukiwarki Google; ponadto, dodanie podstrony „o nas” wraz ze szczegółowymi informacjami opisującymi działalność oraz aktywność w mediach społecznościowych również korzystnie wpływają na ocenę zaufania;
- linki wychodzące – powinny prowadzić do wartościowych stron oraz być o podobnej tematyce do tej, na której zostaje umieszczony link;
- linki przychodzące – jeśli linki pochodzą ze stron o wysokim zaufaniu, wyszukiwarka automatycznie promuje tę, która miała niższy wskaźnik TrustRank i zwiększa jej zaufanie; w przypadku linków ważne jest również ich umieszczenie (najlepiej oceniane są te, które wplecione są bezpośrednio w treść);
- częstość aktualizacji treści – częste odnawianie contentu na stronie zwiększa jej poziom zaufania;
- certyfikat SSL – certyfikat zabezpieczający stronę algorytmy Google biorą pod uwagę (w tym również TrustRank, na którego wpływa pozytywnie).
Warto jeszcze wspomnieć o tym, że na początku specjaliści Google analizują część stron. Dopiero później, w oparciu o ich opinie, algorytm ocenia kolejne strony.