Kategorie
Copywriting

Jak tworzyć wpisy na bloga? 6 najważniejszych zasad

Zastanawiasz się, jak powinna wyglądać treść modelowego wpisu blogowego? W sieci bardzo łatwo o informacje dotyczące zakładania bloga, ale nie o jego pisaniu. W tym artykule wyjaśniamy jak to zrobić!

1. Określ, do kogo skierowane są wpisy na Twoim blogu

Pierwszym działaniem, do którego musisz przystąpić przed napisaniem jakiegokolwiek testu jest określenie grupy docelowej. W praktyce oznacza to zadanie sobie następujących pytań: Do kogo piszę? Czego potrzebuje mój odbiorca? Co może go zainteresować?

Odpowiadając na nie wyznaczysz sobie jednocześnie cel, temat i język wpisów. Cel? – rozwiązanie problemu odbiorcy. Jeśli Twoje wpisy okażą się użyteczne, łatwiej znajdą się następni chętni, by je przeczytać. Temat? – coś, co czytelnika zainteresuje i przyciągnie na stronę. Język? – dostosuj go do wieku, statusu czy wartości odbiorcy.

2. Stwórz plan wpisu na bloga

Pewnie już o tym wiesz, ale wspomnę, tak na wszelki wypadek. Jeśli tylko masz taką możliwość, sporządź plan swojego wpisu blogowego. Przede wszystkim zaoszczędzisz sobie wiele czasu i frustracji związanej z wielokrotnym kasowaniem i pisaniem na nowo materiału. Za podpunkty planu niech posłużą Ci nagłówki. Możesz też zanotować sobie, ile znaków słownych poświęcisz na każdy akapit. W ten sposób wyznaczysz sobie ramy tematyczne i ilościowe tekstu i unikniesz „lania wody”.

3. Twórz oryginalne wpisy blogowe

Zagadnienie oryginalności sprowadza się do dwóch zasadniczych kwestii: nowatorstwa i autorstwa. Jeżeli chcesz, aby internauci wracali na Twoją witrynę, nie możesz serwować im odgrzewanych kotletów. Z drugiej strony, szukając pomysłów na wpis na cudzych portalach, uważaj by w czerpaniu inspiracji nie posunąć się zbyt daleko. Pamiętaj, „ctrl + c” nie jest głównym narzędziem pracy blogera. Jeżeli zastanawiasz się, gdzie leży granica oryginalności, programy antyplagiatowe mogą okazać się tym, czego szukasz.

4. Odpowiednio formatuj wpisy blogowe

Każdy rodzaj treści ma swoją charakterystykę. Artykuły blogowe to teksty użytkowe. Ich czytelnicy rzadko kiedy poszukują w nich wrażeń estetycznych, dlatego popisy kunsztu pisarskiego mijają się z celem. Zwykle użytkownicy chcą konkretnych informacji, a Twoim zadaniem jest im je dać. Pisz możliwie zwięźle i przystępnie, w internecie nikt nie lubi tracić czasu. Zadbaj również o to, by Twój tekst był czytelny. Unikaj długich bloków tekstu, stosuj nagłówki oraz pogrubienia, by podkreślić najważniejsze informacje.

5. Systematycznie twórz nowe wpisy blogowe

Czy wiesz co łączy wszystkich najlepszych sportowców na świecie? Dyscyplina. Nieważne, czy Twój cel to poprawa wizerunku firmy, zwiększenie konwersji, czy po prostu wyrobienie warsztatu pisarskiego. Blog spełni swoje zadanie, jedynie pod warunkiem, że treści będziesz wstawiać regularnie.

Mało który klient przekona się do Ciebie po przeczytaniu jednego wpisu blogowego. Tak samo algorytmy wyszukiwarki nie zaczną pozycjonować wysoko Twojej strony po zaledwie kilku publikacjach. Jednakże systematyczna praca z pewnością przyniesie z czasem oczekiwane efekty.

6. Zadbaj o promocję swojego bloga

Tekst został napisany, zredagowany i wyjustowany. Pewnie myślisz, że to już koniec? Nawet najlepszy wpis blogowy nie na wiele się zda, jeżeli nikt go nie zobaczy. Chcąc zaistnieć w cyfrowym świecie, oprócz tworzenia oryginalnych i użytecznych treści, musisz poznać podstawy marketingu.

Zadbaj o użycie odpowiednich słów kluczowych, aby wyszukiwarka mogła wysoko pozycjonować Twój tekst. Warto umieścić na swojej witrynie sekcję komentarzy – pozwoli Ci to nawiązać kontakt z odbiorcami. Ponadto stwórz linkowanie między swoimi blogami. Ułatwisz w ten sposób poruszanie się po stronie zainteresowanym odbiorcom.

Wpisy na bloga – podsumowanie

Tworząc treści blogowe, zacznij od określenia grupy docelowej. Ułatwi Ci to wybranie formy w jakiej stworzysz cały tekst. Niezależnie od treści, artykuł powinien zostać zaplanowany, a napisany materiał powinien być schludny. Unikaj zbędnych ozdobników, zarówno językowych, jak i formalnych. Korzystaj z jednego fontu i utrzymuj tekst w rozsądnej objętości. I nie zniechęcaj się słabymi wynikami! Wyświetlenia przyjdą z czasem.

Autor tekstu: Tymoteusz Kornacki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *