Kategorie
Ceny w copywritingu Copywriting

ZZS i ZBS – czym są i do czego służą?

Zzs to znaki ze spacjami, natomiast zbsznaki bez spacji. Są to dwie najczęstsze formy rozliczania się za pracę przez copywirterów, jak również inne osoby, zajmujące się kontentem. Przeważnie, podaje się stawkę za 1000 zzs lub zbs. Objętościowo, 1000 zzs zajmuje ok. 30% strony A4.
Stawki w cennikach copywriterów orientacyjne. Podstawowe mieszczą się w przedziale 10-30 zł za 1000 zzs. Końcową autor podaje po omówieniu szczegółów współpracy z klientem.

Od czego zależą ceny usług copywriterskich?

Na stawki, podawane przez copywriterów, ma wpływ szereg czynników. Należą do nich, oczywiście, doświadczenie i warsztat pisarski autora. Kolejne to stopień trudności opisywanych zagadnień, kompleksowość zadania, czy konieczność posiadania specjalistycznej wiedzy. Dlatego właśnie ceny usług zwykle są orientacyjne, a ostateczne kwoty ustala się bezpośrednio z klientem.

Dlaczego określenie liczby zzs i zbs jest ważne?

Określenie liczby znaków jest istotne przy publikacji artykułów w Internecie, gdyż, między innymi, od tego zależy, czy będą zgodne z zasadami SEO oraz poprawnie wyświetlane na stronie. Ustalenie objętości tekstów jest również konieczne przy opracowywaniu strategii marketingowej.

Jakie są wady rozliczania się za zzs lub zbs?

Przeważnie, ten sposób rozliczania nie odzwierciedla ilości pracy i czasu włożonych w przygotowanie tekstu. Niejednokrotnie są takie zagadnienia, które chciałoby się ująć obszerniej, niż zlecił to klient
i odwrotnie – nieraz trzeba się bardzo napracować, żeby tekst zawierał te wymagane znaki,  pozostając merytorycznym. Z tych powodów, w wielu przypadkach byłoby lepiej ustalać stawki za wykonanie zadania.

Czy warto się rozliczać za 1000 zzs?

Właściwie warto, gdyż takie rozliczenie jest przejrzyste, zarówno dla copywritera, jak i dla klienta i pozwala uniknąć konfliktu o wynagrodzenie. Czasem jednak korzystniej jest rozliczyć się za zadanie, wymieniając konkretne działania, które podejmiemy w celu wykonania go i określając przewidywany nakład pracy. Pewne jest, że, przy ustalaniu zapłaty za usługi, copywriter powinien zostawić sobie jakieś pole manewru. Korzystne zatem będzie podanie widełek cenowych za 1000 zzs dla określonego typu tekstów, czy też informacja, że cena rozpoczyna się „od” jakiejś kwoty. Można również zaznaczyć, że niektóre obszary działań wyceniane są indywidualnie.

Podsumowanie

Chcąc zaoszczędzić, klienci często decydują się wybrać najtańsze usługi copywriterskie. To duży błąd, gdyż takie teksty, choć korzystne cenowo, często okazują się słabe jakościowo i merytorycznie i nie pomagają w osiągnięciu założonych celów marketingowych. W takiej sytuacji klient musi zapłacić ponownie, albo dając tekst do przeredagowania, albo zlecając napisanie go, raczej sporo droższemu, profesjonaliście. Z tego punktu widzenia, od początku warto zainwestować w rzetelną, ekspercką usługę. Copywriterzy powinni uczulać klientów, że ich praca to nie tylko napisane znaki, ale również stworzenie koncepcji, zdobywanie informacji, doradztwo czy korekta tekstów. Dobrze, żeby klienci byli świadomi, że przygotowanie wartościowego tekstu to kompleksowy proces twórczy.