Jednym najlepszych sposobów na pokazanie swojemu klientowi profesjonalizmu i zobrazowanie metody, dzięki której zakończyłeś z sukcesem swój projekt, jest case study. To, czym dokładnie jest i jak go stworzyć, dowiesz się w tym artykule.
Czym jest case study?
Case study (studium przypadku) jest to szczegółowo przeprowadzone badanie ukończonego projektu, w którym zostały podjęte odpowiednie kroki do jego realizacji. Wyodrębniamy poszczególne zadania w trakcie całego procesu i pokazujemy, w jaki sposób zostały zrealizowane. Ogólnym celem jest osiągnięcie najpełniejszego zrozumienia projektu. Dzięki temu klient otrzyma świadomość, jak wiele wysiłku zostało włożone w naszą pracę i ile na nim zyskał.
Pomaga to również zrozumieć pojedynczy przypadek, którym jesteśmy aktualnie zainteresowani. W dłuższej perspektywie możemy uzyskać opinię wiarygodnego i solidnego usługodawcy, do którego klienci chętnie będą wracać.
Jak stworzyć dobre case study?
Kuczem do dobrego opracowania case study jest chronologia i struktura. Tak naprawdę tworzenie powinno odbywać się dużo wcześniej niż przed jego pisaniem. Już w trakcie wykonywanego projektu postaraj się zgromadzić jak najwięcej danych i stwórz notatki, które pomogą Ci w przyszłości. Pamiętaj, że jest to opis procesu, dlatego nie powinno się go obrazować w sposób chaotyczny i trudny do przeczytania. Najlepiej sprawdza się klasyczny podział na początek, rozwinięcie i zakończenie.
Wstęp
Wstęp jest wprowadzeniem do badanego projektu. Uwzględnij, dlaczego podjąłeś/aś się rozwiązania danego problemu, kim jest klient i z jakimi trudnościami się mierzyłeś/aś. Krótko zarysuj historię projektu, tak aby był on jasny i klarowny.
Rozwinięcie
W rozwinięciu przedstaw, w jaki sposób została zaplanowana praca, jakie metody zostały użyte i jakie pomysły i przeszkody pojawiły się w trakcie tworzenia projektu. Aby opis był bardziej przejrzysty, możesz użyć danych liczbowych, wykresów, zdjęć itp. Dobrze przedstawiony opis zdarzeń może automatycznie przekierować słuchaczy do refleksji, w ten sposób rozpoczynając ostatni punkt analizy.
Przeczytaj: Tłumaczenie symultaniczne: umiejętność jednoczesnego przekładu podczas wydarzeń.
Zakończenie
Zakończenie, czyli opis uzyskanych efektów i wyciągnięte wnioski. Świetnie sprawdzą się tutaj tabele i wykresy oraz opinie i rekomendacje klientów. Przedstaw tutaj swoją opinię i rozważania oraz bądź gotowy na obronę swoich argumentów.
Case study w nowoczesnej wersji?
Zapewne wielu kojarzy się ta technika z kartkami papieru i opisem na tablicy. Prawda jest taka, że jest to faktycznie, najczęściej wybieramy sposób prezentacji. Ale co, jeżeli wyjdziemy poza schemat? W dobie Internetu możemy bawić się swoją treścią i przykuwać jeszcze większą uwagę. Oto kilka pomysłów, które możesz zastosować:
- Podcast – w ostatnim czasie cieszą się dużą popularnością. Dzięki nim słuchacz może włączyć materiał w dowolnym momencie, co daje duży komfort. Jest to też najlepsza metoda, która w większości przypadków gwarantuje odsłuchania Twoich treści od początku do końca,
- Wideo – nie przykuwa tak dużej uwagi, jak poprzednik, ale możesz pokazać tu więcej i dokładniej opisać badany problem,
- Wywiad – za zgodą klienta masz możliwość udostępnienia ciekawego wywiadu, który w szczegółach opisze rozwiązany problem.
Jak wpływa na nas technika case study?
Case study pozwala rozwinąć wiele cennych umiejętności. Służy nie tylko polepszaniu naszych relacji z klientem i wyrobieniu pozytywnego wizerunku. Dzięki niemu możemy nauczyć się m.in. formułowania wniosków, diagnozowania realnych problemów, samodzielnego myślenia, projektowania rozwiązań problemów i krytycznego myślenia. Jest to świetna metoda łącząca teorię z praktyką, pozwalająca na wykazanie błędów, których należy unikać w podobnych przypadkach.
Autor tekstu: Monika Lipińska