Kategorie
Content marketing

Content Manager – specyfika i zarobki

Content Manager jest stosunkowo nowym zawodem. Pojawił się wraz z ekspansją nowoczesnych technologii internetowych, na potrzeby rozwoju oraz profesjonalnego wsparcia działalności w sieci. Prawidłowo prowadzony e-biznes może w dużym stopniu przyczynić się do pozyskiwania nowych klientów, a także utrzymania tych starych. Zainteresowanie content marketingiem stale rośnie, a tym samym na znaczeniu zyskuje  rola content managera.

Wiele firm korzysta więc z usług ekspertów, gdyż prawdziwą sztuką staje się zarządzanie marką w tak zaskakującym środowisku, jakim jest online marketing w obecnych czasach. Oprócz tego trendy i oczekiwania klientów wciąż ewaluują, równolegle z postępem branży IT. Cenione na rynku przedsiębiorstwa, charakteryzuje uważne śledzenie prognoz, wnikliwa analiza wskaźników a przede wszystkim nieoceniona pomoc specjalistów.

Content Manager

Próbując zebrać w całość działania content managera, opierają się one głównie na budowie silnego brandu, rozpoznawalnego dla odbiorców. Aktywny przekaz marketingowy, czy regularne uatrakcyjnianie oferty i dostosowywanie contentu do potrzeb klientów, stanowi podstawę sukcesu. Zadaniami pracownika, pełniącego tę wymagającą funkcję, jest ponadto poprawa skuteczności konwersji, generowanie ruchu organicznego. Ale również wzmacnianie zainteresowania ofertą pracodawcy i wyróżnienie jej na tle konkurencji. Ogólnie rzecz ujmując, content manager odpowiada za szereg czynności, związanych ściśle z treścią, którą prezentuje firma. Dokładny profil  takiego pracownika zależy zaś finalnie od struktury konkretnego biznesu, zlecanych projektów i oczywiście możliwości inwestycyjnych zleceniodawcy.

Content Manager – główne zadania

Najczęściej content manager zarządza zespołem copywriterów, trzymając się wytycznych, ustalonej wcześniej strategii. Na wstępnym etapie pracy, zwykle opiera się on na analizie współczynników konwersji i odrzuceń. Korzysta ze specjalistycznych narzędzi, jak chociażby Google Analytics lub Google Tag Manager, tworząc jednocześnie szkielet procesu, prowadzącego do określenia wartościowej zawartości w możliwie najkrótszym czasie. Idealny kandydat na stanowisko winien cechować się umiejętnością doboru słów kluczowych, biorąc pod uwagę popularność oraz konkurencję. Precyzja w tym aspekcie zdecydowanie ułatwia późniejsze kreowanie treści pod SEO, usprawniając pozycjonowanie.

Content Manager musi tak samo brać pod uwagę parametry portali zewnętrznych, by móc zlecić najkorzystniejszą dla bieżącej strony publikację. W przypadku branż, sprzężonych mocno z wydarzeniami zewnętrznymi (np. kancelarie prawne, portale informacyjne) ważna jest maksymalizacja konwersji poprzez utrzymywanie zgodności treści z tzw. real time marketingiem. Naturalnie nie należy zapominać również o otwartym umyśle i permanentnym studiowaniu zasad, rządzących marketingiem w sieci.

Przybliżony profil kandydata na stanowisko Content Managera

Specyfika pracy content managera jest więc zależna od takich czynników jak: wielkość zespołu, budżet przeznaczany na marketing, branża przedsiębiorstwa, wyznaczone cele biznesowe i aktualne zasoby marketingowe. Oczywiście arcyważnym punktem są tu kompetencje zatrudnianego menedżera i zasób posiadanej wiedzy. Gdzie natomiast można ją zdobyć, by rzetelnie wykonywać powierzane obowiązki ? Otóż w tak plastycznej dziedzinie, jak content marketing ciężko zamknąć praktyczne wiadomości w sztywnych ramach pod szyldem sprecyzowanego kierunku kształcenia. Trudno też znaleźć wiarygodne źródła, dostarczające informacji na temat zawodu i nie da się nabyć umiejętności pisarskich na życzenie.

Nie istnieje zatem gotowy przepis na zdobycie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, potrzebnych content managerowi. Pewne jest, iż  powinien on spełniać kilka ważnych warunków. Powinien posiadać wysokie umiejętności językowe, dogłębnie poznać firmę oraz jej potrzeby i znać techniki marketingowe z ich powiązaniami. Dopiero suma tych trzech wymogów czyni kompetentnym do wykonywania tak złożonego i dynamicznego zawodu. Należy więc zdywersyfikować źródła wiedzy, by nie dopuścić do żadnego słabego ogniwa. Z tego względu: warto czytać, w razie konieczności korzystać ze słownika internetowego. Ponadto wykazywać się dociekliwością i chętnie poszerzać horyzonty, czerpiąc z ogromu różnych dziedzin nauki.

Podsumowanie

To interes pracodawcy jest nadrzędnym celem pracy menedżera ds. contentu. Merytoryczne podejście do sprawy, ścisłe dane i mechanizmy funkcjonowania biznesu to clue do konstruktywnego wykonywania zleceń. Aspekt techniczny, a w tym znajomość zagadnień i narzędzi, związanych z aktywnością firm w sieci jest drogą do samodoskonalenia w temacie. Content managerowie, podobnie jak w innych pokrewnych zawodach, otrzymują zwykle wynagrodzenie adekwatne do umiejętności i zależne od potencjału strony zlecającej. Przeważnie zarobki wahają się od 2500 do 5000 zł. Bywa też tak, że skuteczny, doświadczony pracownik może liczyć na o wiele większe sumy. Złożoność roli content managera zarówno przyciąga, jak i wprowadza ziarno niepewności przy rozważaniu podjęcia tej pracy. Kandydat na to nietuzinkowe stanowisko musi bezsprzecznie dokonać  szczegółowej analizy problemu, a nawet bilansu za i przeciw, choć w rezultacie chyba warto zmierzyć się z tak ambitnym wyzwaniem.