Kategorie
Ciekawostki i wskazówki

Kompetencje miękkie – czym są i jak je rozwijać?

Są takie umiejętności i kompetencje, których nauczenie się jest być może trudniejsze niż zdobycie tradycyjnej wiedzy, a które stały się w ostatnim czasie bardzo pożądane przy rekrutacji pracowników. Mowa o kompetencjach miękkich. Zastanówmy się, jak je rozwinąć, by lepiej radzić sobie na rynku pracy.

Czym są kompetencje miękkie?

W odróżnieniu od kompetencji twardych nie dotyczą one merytorycznej i specjalistycznej wiedzy zdobytej na drodze tradycyjnej edukacji, ale zdolności mniej uchwytnych i mierzalnych, związanych zwykle z naszą osobowością i interakcjami społecznymi. Są to np. empatia, kreatywność oraz radzenie sobie ze stresem. Każdy z nas rodzi się z pewnym zasobem tych umiejętności, ale zawsze możemy je rozwinąć poprzez umiejętny trening.

Jak rozwijać kompetencje miękkie?

Jest wiele sposobów, przy pomocy których możemy rozwijać kompetencje miękkie. Poniżej znajdziesz kilka z nich:

Szkolenia i warsztaty

Podobnie jak tradycyjne twarde kompetencje, również te miękkie rozwijać możemy na kursach i warsztatach. Wachlarz ofert w tym przypadku jest szeroki: od treningu empatii, który pomoże nam lepiej rozumieć i dogadywać się ze współpracownikami, przez szkolenie z zarządzania czasem czy np. warsztat modnego ostatnio mindfullness, dzięki któremu wyciszymy się i zyskamy większą uważność w codziennym życiu.

A co zrobić, jeśli nie chcemy inwestować w drogie kursy?

Znacznie tańszą alternatywą dla warsztatów  jest lektura ciekawych książek, która pozwoli nam na większą autorefleksję i autoanalizę, w czym jesteśmy dobrzy, a które obszary wymagają poprawy. Dzięki nim zyskamy większą samoświadomość, co stać się może punktem wyjścia do dalszej pracy nad sobą.

Przeczytaj również: Teksty sponsorowane – co to za rodzaj contentu?

Teoria musi zostać poparta praktyką

Wiedza teoretyczna jest jednak zdecydowanie niewystarczająca i bardziej niż w przypadku kompetencji twardych, potrzebna jest również praktyka. Kompetencje miękkie są to życiowe umiejętności, w związku z czym możemy uczyć się ich w codziennych sytuacjach. Istotna jest uważna obserwacja zarówno siebie, jak i otoczenia. Samoobserwacja polegać może na przykład na ćwiczeniu przed lustrem lub nagrywaniu się. Trudno jest jednak o obiektywną ocenę samego siebie i dlatego pomocny będzie również feedback, o który poprosić możemy inne osoby, takie jak nasz szef czy współpracownicy.

Wyjście poza strefę komfortu

Ćwicząc kompetencje miękkie, w szczególności te społeczne, warto jest doświadczać tego, co dla nas nieznane, a często również niekomfortowe. Osoby introwertyczne na przykład powinny wystawiać się częściej na ekspozycję społeczną, krok po kroku stawiać przed sobą wyzwania np. przemawiając przed mniejszym, a z czasem również większym gremium.

Najważniejsza kompetencja miękka: elastyczność!

Na koniec krótko o ogólnej zdolności, która jest być może tą najważniejszą w szerokim spektrum kompetencji miękkich. Jest nią elastyczność. Częste zmiany i dynamiczność środowiska pracy wymuszają na nas przystosowanie się do coraz to nowych warunków. Dlatego bycie elastycznym i otwartym, szczególnie jeśli chodzi o rozwijanie kompetencji miękkich, może okazać się kluczowe w naszej karierze i otworzyć nam niejedne drzwi na rynku pracy.

Autor tekstu: Magdalena Wiśniewska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *