Chcesz, aby Twoja witryna internetowa była wyświetlana w pierwszych wynikach w Google? Pragniesz żeby internauci często i chętnie odwiedzali Twoją stronę? A może słyszałeś o ważnym dla strategii SEO – link buildingu, tylko jeszcze nie wiesz, z czym to się serwuje? Ten artykuł jest odpowiedzią na Twoje pytania.
Co to jest anchor tekst?
To inaczej kotwica – wyraz lub fraza, wyróżnione innym kolorem od tekstu właściwego i pełni rolę odnośnika. Taki hiperlink kieruje czytelnika do wskazanej strony i jednocześnie informuje, jaka jest zawartość miejsca docelowego. Natomiast wyszukiwarki, które łączą się z Twoją stroną poprzez anchory z innych witryn, dostają informację o tym, że czytelnicy chętnie kierują się na wskazaną przez Ciebie lokalizację, co podnosi jej ranking. Zatem jest to jeden z kluczowych elementów w strategii SEO.
Rodzaje zakotwiczonych tekstów
Strategia budowania linków nie jest jednak tak prosta, jak może się wydawać. W zależności od zaplanowanych działań, będziemy mieli do czynienia z różnymi rodzajami linków. I tak oto wyróżniamy 7 rodzajów anchor tekstów:
- markowy – przekierowuje czytelnika do wskazanej domeny, która nie jest związana ze słowami kluczowymi, na jakie pozycjonujesz stronę,
- generyczny – nawiązuje do treści witryny, na którą prowadzi internautę,
- nagi – surowe hiperłącze; rzadziej jest używany na stronach firmowych czy blogach, a częściej na forach i w komentarzach,
- dokładnie dopasowany – linkowane jest słowo kluczowe,
- częściowo dopasowany – zamiast słowa kluczowego użyty jest jego synonim lub fraza semantyczna,
- dopasowany do wyrażenia – odsyłaczem jest fraza kluczowa wraz z jej sformułowaniem,
- obrazy – łączem jest tekst alternatywny dla obrazka.
Budowa anchor tekstu
Hiperlink na stronie powinien występować w tekście w sposób naturalny i być zgodnym z tematyką strony, na którą kieruje ruch. Według zasad SEO nie powinien przekraczać 60 znaków. Im krótszy tym lepszy, a optymalna wielkość, to 3 słowa. Zakotwiczony tekst powinien być zwięzły i konkretnie opisywać dokąd kieruje.
Pingwin patrzy
Algorytm Google (Pinguin) z uwagą przygląda się słowom kluczowym, które są linkowane. Nie jest zatem dobrą praktyką zbyt częste budowanie anchor tekstów na tych samych frazach kluczowych. Wyszukiwarka może podejrzewać, że łącza nie zostały pozyskane naturalnie. Dobrą praktyką będzie więc używanie synonimów lub fraz semantycznych jako odnośników. Poza tym zbyt dużo linków wewnętrznych na własnej stronie, do tego samego tekstu, wyszukiwarka uzna za spam.
Warto zapamiętać
Aby anchor tekst prawidłowo spełniał swoją funkcję, należy przestrzegać poniższych wytycznych:
- linkowanie jest kluczowym elementem strategii SEO,
- łącze powinno być umieszczone w tekście w sposób naturalny, a jego zawartość musi być zgodna z tematyką strony, na którą kieruje,
- zoptymalizowany odnośnik składa się z maksymalnie 3 słów,
- użyte słowa kluczowe powinny być zastosowane w adresie strony, tytule, nagłówkach i tekstach alternatywnych dla obrazków, wtedy zostanie podniesiona ich wartość, co wyszukiwarki będą odbierać pozytywnie.
Autor tekstu: Maciej Zieliński