Kategorie
Copywriting

Czym jest storytelling i jak go wykorzystać?

Co wolisz: obejrzeć dobry film (lub przeczytać ciekawą książkę), czy posłuchać „gadki sprzedażowej” czytanej ze scenariusza przez telemarketera? Odpowiedź jest raczej oczywista, bo przecież ludzie uwielbiają historie. Dlatego właśnie powstało jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych – storytelling. W tym artykule nauczę Cię, jak skutecznie sprzedawać opowieścią.

Storytelling, czyli bajki z haczykiem

Żeby dobrze wykorzystać technikę, trzeba ją dokładnie poznać i zrozumieć. Dlatego zacznijmy od zdefiniowania storytellingu.

W nomenklaturze marketingowej określony został jako sztuka opowiadania historii. Inaczej nazywany marketingiem narracyjnym, polega na tworzeniu angażujących i emocjonujących opowieści, w których przedstawiamy produkt lub usługę w sposób subtelny.

Dzięki atrakcyjnej narracji i uniwersalnemu charakterowi trafia do szerokiego grona odbiorców. Obecnie uważany jest za jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych.

Jak (i dlaczego) działa storytelling?

Żyjemy w świecie, gdzie nie ma już treści przeplatanych reklamą, a to reklamy są przeplatane treścią. Z tego powodu konsumenci stali się wyczuleni i odporni na tradycyjne metody marketingowe. Tak właśnie powstała koncepcja storytellingu.

Wszyscy lubimy opowieści

Od najmłodszych lat towarzyszy nam różnego rodzaju narracja. Snucie opowieści kojarzy nam się z miło spędzonym czasem. Pamiętamy z dzieciństwa czytane przez rodziców bajki, a jako dorośli relaksujemy się przy ciekawej książce lub filmie.

Przeczytaj również: Marketing bloga – jak nie zmarnować poświęconego czasu i nakładu pracy

Storytelling nie wygląda jak reklama. To emocjonująca historia, w którą odbiorca może się zaangażować. Marka czy produkt są tylko dodatkiem, elementem pobocznym. Zamiast nachalnie „wciskać” towar, pozostawiamy go jako pozytywne skojarzenie.

Esencja języka korzyści

Opowiadając historię wciąż można sprzedawać. Jednak zamiast otwarcie oferować produkt, sprzedaj klientowi wizję spełnionych marzeń i potrzeb.

Marketing narracyjny pozwala w obiektywny sposób ukazać korzyści z posiadania produktu. Tworzy obraz, w którym odbiorca chciałby zobaczyć siebie, a następnie dyskretnie podpowiada, że jest to możliwe, dzięki ofercie danej firmy.

Historie z życia wzięte

Skoro celem storytellingu jest zaangażowanie klienta w historie, nie można zapomnieć o autentyczności. Żeby identyfikować się z Twoim bohaterem, odbiorca musi uwierzyć w opowieść, dlatego mów o korzyściach, które są realne i osiągalne.

Emocje zapadają w pamięć

Dobra reklama to taka, którą nie tylko się widzi, ale też czuje. W końcu emocje odgrywają największą rolę w podejmowaniu decyzji o zakupie. A nic tak nie działa na uczucia jak chwytająca za serce opowieść.

Marketing narracyjny w dużej mierze opiera się na wywoływaniu w odbiorcy konkretnych emocji, które później kojarzone będą z produktem lub marką. Im głębsza, mocniejsza reakcja, tym bardziej zapada nam w pamięć.

Więź i zaufanie

Gdzie pojawiają się uczucia, tam powstanie też więź. Storytelling nie tylko sprzedaje. Ukazuje też wartości i wizerunek marki, sprawiając, że staje się bliższa klientom. Odbiorca czuje, że otworzyliśmy przed nim kawałek „duszy” firmy. W ten sposób zyskuje się zaufanie konsumentów.

Storytelling w praktyce

Nie istnieje żaden schemat skutecznego storytellingu. W marketingu podstawą jest elastyczność. Można jednak wyróżnić kilka zasad lub cech, które odpowiednio ukształtowane, pomogą Ci tworzyć efektywne historie.

Celuj w target

Podstawą wszystkich działań marketingowych jest analiza grupy docelowej. Sprecyzuj profil swojego odbiorcy, poznaj jego potrzeby, dostosuj sposób narracji i wybierz kanał przekazu. Musisz wiedzieć, do kogo masz trafić, zanim określisz, jak to osiągnąć.

Stwórz bohatera

Kojarzysz ludzika Delmy albo Serce i Rozum z Orange? To bohaterowie, którzy stali się twarzami swoich marek. Oparcie storytellingu na przygodach zapadającej w pamięć postaci zwiększa zaangażowanie odbiorców. Nawet jeśli to czarny charakter, jak Mały Głód.

Inspiruj, nie nakłaniaj

Nie zapominaj, że opowiadasz historię, a nie reklamujesz produkt. Zamiast nakłaniać do zakupu, skup się na korzyściach i emocjach. Postaw klienta w centrum, a produkt zostaw w tle. Gwarantuję, że to wystarczy, aby zainspirować do działania.

Autor tekstu: Joanna Skuza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *